Fra mandag 25. til onsdag 27. april hadde fylkestinget i Nordland møte i Svolvær.  Fylkestingsmøtene er en viktig arena der kommunene har anledning til å møte fylkestingspolitikere og drive påvirkningsarbeid for sine kjernesaker. 

Fra Herøy deltok opposisjonsleder Yngve Magnussen og leder i grendeutvalget i Husvær, Hilde Kristin Bonde. Dønna stilte med ordfører Nils Olav Jenssen og varaordfører Trine Sivertsen Hjortdahl. I tillegg deltok også prosjektleder for «Fastlandsforbindelse Dønna/Herøy-Alstahaug» Roy Skogsholm.

Håper å få selvfinansierende veiprosjekt mot Brasøy/Husvær inn på prioritert liste i RTP
Ordfører Elbjørg Larsen trekker først frem at grendeutvalgsleder i Husvær krets Hilde Kristin Bonde holdt en meget god presentasjon om forbindelsen mellom Brasøy/Husvær og Tennvalen.

- Dette prosjektet er ikke på prioritert liste i RTP (Regional transportplan). Vi fikk sagt noe om hvorfor dette er et eget prosjekt som er selvfinansierende og adskilt fra prosjektet med fastlandsforbindelse mellom Herøy/Dønna og Alstahaug. Vi fikk positive tilbakemelding fra fylkestingspolitikerne om at dette var nyttig kunnskap å ha med seg videre, og de gav uttrykk for at de fikk en større forståelse for prosjektet. Vi håper jo derfor at dette blir tatt inn i RTP som et prioritert prosjekt på fylkestinget i juni, sier ordfører Elbjørg Larsen.

Viktig innspill om reiseliv til fastlandsforbindelsen
Når det gjelder realiseringen av en fastlandsforbindelse mellom Herøy/Dønna og Alstahaug fikk delegasjonen fra Dønna og Herøy også møte fylkespolitikerne for å komme med innspill.

Ordfører Larsen forteller at de denne gangen spesielt fikk sagt noe om den nye Menon-rapporten som viser hvilken effekt en fastlandsforbindelse har på reiselivsnæringen.

Denne rapporten konkluderer med at dagens fergeløsning er ikke tilpasset behovet i reiselivsnæringen fremover. Siden 2015 har det vært en økning i fergetrafikken om sommeren på 70 prosent til Herøy og Dønna. Den peker blant annet på at fleksibilitet og driftssikkerhet er viktig for et attraktivt reiselivstilbud. Turistene skygger ofte unna områder med fergeproblemer, og reiselivsaktører velger bort destinasjoner der det er usikkerhet knyttet til fremkommelighet med stengte veier og sprengt fergekapasitet.

I rapporten slås det fast at en fastlandsforbindelse muliggjør en kraftig økning i reiselivsaktivitet på Dønna og Herøy med økt kapasitet i høysesongen. Reisetiden forkortes og det gis økt fleksibilitet og mulighet til å forlenge turistsesongen.

Menon-rapporten sier også at reiselivsnæringen i regionen har et enormt potensial for utvikling og vekst frem mot 2035 med en firedobling av omsetning fra dagens 240 millioner kroner per år. Antall arbeidsplasser kan tredobles til 360 ansatte som følge av økt reiseliv til Herøy og Dønna.

I rapporten blir det også pekt på at en broløsning kontra tunell vil gi mange fordeler, og at den i seg selv kan bli en reiselivsattraksjon. Reisende kan oppleve tunnelangst og sykkelturismen. Med fastlandsforbindelse og bro er det beregnet at kan man seksdoble antall gjestedøgn fra sykkelturisme i 2035. I løpet av 75 år vil en tape rundt 350 millioner kroner i verdiskapning for sykkelturismen ved å velge tunnel istedenfor bro.

- Jeg ser at det er viktig at vi hele tiden gir påfyll av fakta og utredninger til de som skal ta beslutninger. Vi er kjempefornøyd med turen og de tilbakemeldingen vi fikk. Fastlandsforbindelsen betyr jo mye for hele regionen og er ikke bare en sak for Herøy og Dønna, avslutter Larsen.

Trykk her for å lese Menon-rapporten, «Fastlandsforbindelse til Dønna og Herøy - En analyse av effektene på reiselivsnæringen»

Trykk her for å lese sluttrapport for «Fastlandsforbindelse Dønna/Herøy – Alstahaug»