- Arbeidet med å få ferdig fundamentene lever sitt eget liv fram til stålkonstruksjonen for den nye brua skal monteres. De fleste stålkonstruksjonene er nå ferdig sveiset, og det som gjenstår nå er selve overflatebehandlingen. Dette er store konstruksjoner så det er ikke plass for hele konstruksjonen inne i et maleverksted. En må derfor ta halve konstruksjonen og la den herde før man tar resten, sier Terje Krommen.

Prosjektlederen kommer ikke med noe eksakt dato for når selve monteringsarbeidet med stålkonstruksjonen vil starte, men dette vil uansett ikke starte før etter jul. Monteringsarbeidet er også nokså ømfintlig for vind, så værforholdene spiller derfor en nokså stor rolle for når arbeidet kan gjøres.

- Når stålelementene har kommet på plass skal betongdekket på plass. Dette blir støpt i tre etapper der man først tar hver endeseksjon før man tar midtpartiet til slutt. Det er først når brua blir belastet med betongen at den får sin endelige form, og det er derfor viktig at dette gjøres i en spesiell rekkefølge, sier Krommen.

Prosjektleder Krommen forteller at Herøysundet naturlig nok vil bli stengt for båttrafikk under monteringsarbeidet med stålelementene og når betongdekket skal støpes. Dette vil bli varslet flere steder, og Herøyfjerdingen vil også varsle om dette når den tid kommer.

Gir mye større trafikksikkerhet
Selve brua blir 138 meter lang og får to kjørefelt med et forhøyet fortau med en bredde på 2,5 meter. Dette innebærer at den vil sørge for en langt tryggere forbindelse mellom Sør- og Nord-Herøy. Brua har ofte stor trafikk av både personbiler, gående, syklende og en betydelig næringstrafikk med vogntog fra blant annet lakseslakteriet til Mowi på Hestøya.

Tunge løft
Bare stålkonstruksjonene til den nye brua veier 504 tonn så det er tunge løft som skal gjøres når disse skal monteres. Brua får en seilingshøyde på 9 meter og blir bygget for å vare i 100 år. Ved Coop Prix blir det tilrettelagt for fotgjengerfelt med forsterket belysning.

Ingen store avvik
Prosjektleder Krommen forteller at det så langt ikke ser ut som det skal bli noen store kostnadsøkninger med prosjektet. Han mener at de foreligger innenfor rammen.

Totalprisen på bruprosjektet er på i overkant av 200 millioner kroner der hovedentreprenør Peab Anlegg skal ha tett over 90 millioner kroner for arbeidet med selve brua og veien.

Gammebrua skal rives i 2025
- Vi har delt prosjektet i tre deler der første del var forarbeidet med riving av bygg. Så har vi selve brua og til slutt rivning av den gamle brua. Vi holder nå på med å lage konkurransegrunnlag for riving av gammelbrua og går alt etter planen vil den ble revet i løpet av sommerhalvåret 2025. Når dette skal gjøres vil også Herøysundet bli stengt for båttrafikk, avslutter Krommen.

Trykk her for å komme inn på egen nettside fra Nordland fylkeskommune for den nye Herøysundbrua.