Ifølge byggeleder Espen Dahl-Mortensen i Nordland fylkeskommune er det nå bestemt at oppstarten med den nye brua skal utsettes til etter sommerferien. Årsaken til dette er at man ikke vil starte med anleggstrafikken samtidig som det er stor ferietrafikk.

- Vi tar sikte på at arbeidene med riving og sanering av bygg kan starte før påske 2022. Her skal vi rive seks bygninger for å gi plass til den nye brua. Når vi har valgt entreprenør vil vi komme tilbake med informasjon om arbeidstid osv, står det på informasjonssiden som er opprettet i forbindelse med byggingen av den nye brua.

Brutypen som er valgt kalles sprengverksbru, som er ei stålbru med betongdekke som skal asfalteres. Kjørebanen til den nye brua skal være totalt 7,5 meter bred med to kjørefelt. Selve kjørefeltene blir 3,25 meter hver pluss skulder på 50 cm. I tillegg blir det et fortau på 2,8 meter bredt som skal gi god plass for myke trafikanter.

Stigningen på den nye brua skal være på seks prosent på det bratteste. Dagens bru har rundt 10 prosent stigning på det meste, og det blir derfor en vesentlig forskjell. Mindre stigning på brua medfører at seilingshøyden reduseres fra 12 meter på dagens bru til 9 meter på den nye brua.

Trykk her for å komme inn på informasjonssiden som er opprettet i forbindelse med byggingen av den nye Herøysundbrua.