Geir Berglund har tatt steget inn i den digitale tidsalderen. Med AI-verktøyet Suno har han skapt nye versjoner av sine låter, og viser at musikkens hans kan leve videre i ny form.
Geir Berglund er for mange herøyfjerdinger kjent for å ha laget mye fin og personlig musikk. Han er også anerkjent for sine sterke tekster og gjendiktninger av engelske sanger. I 2014 fremførte han, sammen med lokale musikere, konserten Springsteen på norsk for en fullsatt aula på Herøy skole. Året etter, i 2015, ble konserten Livets dans satt opp – en samling av 15 egenkomponerte sanger med tekst og melodi av Berglund, fremført sammen med lokale musikere og solist Kristin Markås Mellingen. I 2019 fikk han Herøy kommunes kulturpris for sitt arbeid som komponist, musiker og sanger.
Mange av disse låtene har han nå gitt ut i ny drakt på Spotify og andre strømmetjenester, som et dobbeltalbum med tittelen Sanger om livet – del I og del II.
Fra festidé til musikalsk nybrott
Ved hjelp av det AI-baserte musikkprogrammet Suno har han både laget nye låter og gitt tidligere komposisjoner et nytt musikalsk uttrykk, med moderne produksjon og arrangementer. Ideen fikk han gjennom en kollega som hadde brukt verktøyet til å lage en sang før han dro på en fest. Berglund ble nysgjerrig.
- Jeg syntes dette hørtes fascinerende ut og bestemte meg for å se nærmere på hva dette var. Etter å ha logget inn på systemet og tuklet med det en kveld, ble jeg helt blåst av banen, forteller han.
Opplevelsen ga ham lyst til å dele det med kona Karin, som tidligere hadde oppfordret ham til å lage en hyllestsang til Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.
- Etter at jeg hadde vært på do, hadde hun sangen klar. Etter å ha bearbeidet den har jeg gitt ut den ut på Spotify og andre strømmetjenester, sier Berglund med et smil.
Sangen heter Zelensky's Stand.
Kreativ prosess – med hjelp fra algoritmer
Selv om AI-systemet tilbyr ferdige produksjoner og profesjonelle arrangementer, understreker Berglund at det fortsatt krever kreativt arbeid og mange forsøk for å få ønsket resultat.
- Det er en blanding av flaks og iskald beregning. Det fungerer egentlig på samme måte som å spille i et band og ta med en sang – du har ikke full kontroll på resultatet. Forskjellen er at du her har tilgang til profesjonelle musikere og arrangører som gjør alt for deg, men du må fortelle hva du vil ha, sier han.
Berglund har også eksperimentert med systemet i konseptalbumet A Digital Dystopia, der han overlot kontrollen til AI-verktøyet.
- Både de norske og engelske tekstene er det jeg som har skrevet, med unntak av konseptalbumet. Tanken var at verktøyet skulle være fortellerpersonen, og jeg ønsket å se hva resultatet ble. Det endte med at hele menneskeheten ble tatt av dage og erstattet – og det er jo et tankekors, sier Geir Berglund.
Berglund er kjent for å lage sine tekster på nynorsk med bruk av skarre-r. Dette har han slitt med å lære systemet.
– Det er ikke bare å trykke på en knapp og få det akkurat slik man vil. Språklige nyanser og dialekter er fortsatt en utfordring for teknologien, sier han.
Er AI juks?
Bruken av AI i musikkproduksjon har skapt debatt. Mange musikere frykter at teknologien kan undergrave den menneskelige kreativiteten og verdien av tradisjonell musikkproduksjon. Berglund forstår skepsisen, men mener at musikkbransjen alltid har brukt ulike verktøy for å forme lydbildet.
- Er ikke autotune juks? Romklang er jo egentlig også juks. Hvis man koker det helt ned, er det vel bare live akustisk musikk som er helt ekte. Men utfordringen med å lage musikk ligger uansett i den kreative prosessen bak, sier han.
- Man må tenke på oppbygging, arrangementer og at teksten har reelt innhold.
Trykk på lenkene nedenfor for å høre den flotte musikken til Geir Berglund. Det anbefales i høyeste grad.