Onsdag ble regjeringens forslag til «Kommuneøkonomiproposisjon» presentert i Stortinget. I forslaget kommer regjeringen fylker som Nordland og Sogn og Fjordane i møte etter omfattende protester mot foreslåtte kutt i budsjettene til drift av ferjer og hurtigbåter.

I Nordland har det blitt arbeidet med et nytt «samferdselskart», der det blant annet har blitt foreslått å legge ned ferjeleiet på Flostad og lage et hovedsamband for Herøy og Dønna på Bjørn. Dette har ført til omfattende protester og mange kritiske leserinnlegg i lokalavisene.

Ser en på statistikken for 2015 som ligger i vegvesenets Ferjedatabank ser en at sambandet mellom Søvik - Austbø - Brasøy er det sambandet som har økt mest fra 2014. Det ble i 2015 fraktet 163 875 pbe som er en økning på 8,7 prosent. Over Dønna ble det til sammenligning fraktet 143 400 pbe, noe som utgjør en liten økning på 0,8 prosent. Dette viser at Herøy-sambandet er størst og øker mest.

Håper på mer penger til Nordland
- Regjeringen har snudd og innsett at inntektssystemet de laget i 2014 ble feil,

- Et tverrpolitisk nordlandsmiljø har helt siden regjeringen la frem det nye inntektssystemet argumentert for at det ikke tar hensyn til innbyggere og næringsliv i et fylke som Nordland, sa fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) på en pressekonferanse som ble holdt torsdag denne uka.

Skyver på den politiske behandlingen
Med inntektssystemet fra 2014 vil Nordland fylkeskommune ha 284 millioner mindre hvert eneste år fra 2020 til å drifte blant annet hurtigbåt- og ferje. 

- Vi har valgt å sette i gang en administrativt prosess med å lage et nytt hurtigbåt- og ferjekart. Det var riktig, uavhengig av vår økonomiske situasjon, sier fylkesråd for samferdsel Willfred Nordlund (Sp).  

 - De økonomiske rammene kan nå endre seg. Vi velger derfor å utsette den politiske behandlingen av et nytt hurtigbåt og ferjekart, sier fylkesråd for samferdsel Willfred Nordlund.

 - Vi ønsker å kunne levere et hurtigbåt og ferjetilbud som gir muligheter for næringslivet og innbyggerne langs kysten i Nordland. Da må regjeringen levere nye kostnadsnøkler for båt og ferje i 2017, avslutter Nordlund.

Gledelig signal, men registrerer at prosessen fortsetter
Ordfører Arnt Frode Jensen sier til Herøyfjerdingen at det selvsagt er gledelig at det kommer signaler fra regjeringen om at de imøtekommer fylkeskommunens signaler om at det er underfinansiering av ferjedriften.

- Samferdselsrådet hadde ikke annet valg enn å utsette behandlingen, men jeg registrerer at de går videre med saken og det liker jeg dårlig. Vi får bare håpe at det legges vekt på de innspillene som har kommet fram i debatten og at kommunen, næringslivet og befolkningen blir hørt, sier Jensen.