Den 1. desember ble det tatt i bruk utstyr for til sammen 47 millioner kroner ved filétlinja på fabrikken til Mowi. Fra 1. september i fjor begynte Yngve Magnussen som ny avdelingsleder på filetlinja etter å ha jobbet i mange år med logistikk i Mowi og tidligere Marine Harvest. Men allerede i 1994 startet han med filétproduksjon så på mange måter er nå ringen sluttet, selv om utstyret har utviklet seg enormt på disse årene.

Yngve forteller at Mowi tidlig i fjor tok en beslutning om at det utstyret de hadde til filétproduksjon ikke holdt mål, og at det derfor ble besluttet at det skulle nytt utstyr. Det ble blant annet investert i en ny filetmaskin som alene kostet 10 millioner kroner. Det er også en trimmerobot som 3D-skanner hver filét før den fortsetter til en sorteringsmaskin og samtidig blir vurdert av dyktige ansatte, før den havner i kasser som kommer direkte fra nabobedriften BraKasser.

- Utstyret ble installert og ble tatt i bruk 1. desember i fjor. Med god produksjon tar det i underkant av fem timer for oss å produsere et vogntog med ferdig filét. Det betyr at det hver femte time kan gå ut et vogntog med filét med en vekt på i overkant av 21 tonn, sier Magnussen.

Utstyret har fungert godt og Yngve forteller at de i januar så langt hatt åtte rekorder på produksjonen på ulike områder.

Mellom 20 og 25 vogntog går ut hver dag
Produksjonssjef Tom Snorre Leirvik fra Dønna har i likhet med Yngve Magnussen lang fartstid fra produksjon av oppdrettslaks. Han viste politikerne i formannskapet alle prosessene som laksen skal gjennom fra den forlater ventemærene og ender opp i kasser som ubearbeidet laks eller filét.

- Når produksjonen går for fullt tar det bare 35 minutter å fylle en trailer. Det er bare mens vi klarer å laste, sier Leirvik.

Hver dag går det mellom 20 og 25 vogntog ut fra fabrikken og like mange kommer inn. Det sier seg derfor selv at fabrikken er helt avhengig av at fergene går som de skal for å få laksen ut på markedet. Mange av vogntogene skal til Gardermoen for å bli sendt videre med fly ut i verden. Magnussen forteller at hovedmarkedet for tiden er Polen, men at mange fly også går til Asia. Han forteller at de også er den eneste fabrikken hos Mowi som leverer filét til Kina. Årsaken til dette er at de skal ha den pakket på en spesiell måte.

Da fabrikksjef Gunnar Hamarsland i forkant av formannskapsmøtet tirsdag orienterte om bedriften var han krystallklar på at han ønsket enda mer driv i arbeidet med å få på plass en fastlandsforbindelse så fort som mulig.

To skift med 201 ansatte
Produksjonen i fabrikken, inkludert filetlinja, foregår i to skift fra klokka syv om morgenen til halv tolv om kvelden. Det stilles strenge krav til hygiene og derfor er omtrent 10 prosent av arbeiderne, som nå er på totalt 201, opptatt med renhold om natta etter at siste skiftet er ferdig. Rundt 45 arbeidere er opptatt med filetproduksjon på to skift mens resten av arbeidsstokken er opptatt med øvrig produksjon. Det er mange nasjonaliteter samlet på fabrikken og Magnussen forteller at de har arbeidere fra fra 10 forskjellige land.