Konserten i Herøyhallen i november var litt spesiell, for det var første gang musikken fra kirkespillet «Vaart Daglige Brød» ble framført uten skuespillet, og ikke var det i kirka heller. Men jeg synes kunstnerisk leder Alf Knutsen hadde satt sammen sangene til noe nytt og annerledes enn det kirkespillet er. 

Under årets Herøydagan kommer forestillingen tilbake der det hele startet, nemlig i Herøy kirke, også kalt Helgelandskatedralen. Der har kirkespillet i sin helhet blitt oppført i 1997, 2001 og 2010. Men nå altså ikke som kirkespill, men som en utvidet konsertversjon. Det er forfatter Ståle Botn som har skrevet manus og sangtekstene til kirkespillet. Så har Alf koblet på noen sanger fra kirkespillet «Livslenka», og der er det lyriker Helge Stangnes som har skrevet sangtekstene. Og disse sangene, satt i den rette sammenhengen, gjorde konserten til noe mer enn bare en «Vaart Daglige Brød»-konsert. Denne konserten under Herøydagan blir en utvidet konsert fra det som var i hallen i høst.

Når musikken nå er tilbake i Herøy kirke, må det nevnes at denne gangen har arrangør Herøydagan engasjert Johan Haugen fra Nordland Teater på lys. Lysmester Haugen var også ansvarlig for lys da kirkespillet ble framført i 2001, så jeg er sikker på at denne konserten vil få en helt spesiell innramming! Alle er opptatt av at det må være god lyd når man går på konsert; og den vil bli godt ivaretatt av lydmann Are Bredahl Simonsen. Han har kjørt lyden på kirkespillene tidligere og også på konserten i hallen i høst, så han kjenner denne musikken veldig godt.

Eva tilbake
Denne gangen er Eva Gullvåg Aasgaard tilgjengelig som solist sammen med Øyvind Ottesen; hun måtte i høst melde forfall pga. sykdom. Alle i Herøy vet hva disse mektige solistene står for!

I tillegg til nye sanger blir det også noen nye musikere som ikke var med i høst, så det er også nytt. Dette er en konsertversjon; men jeg forstår det også er med noen skuespill-elementer som absolutt forsterker inntrykket.

Denne musikken ble laget med det utgangspunkt at det skal framføres av et lokalt kor. Derfor er det svært gledelig at så mange ønsker å være med og framføre dette. Som publikummer er det ganske artig å følge med på koret som synger relativt ulike sanger; det er nemlig stor forskjell på sang-uttrykket i sanger som «Erkjennelsen» og «Lite Ban», sammenlignet med for eksempel «Stormnatten» og «Dagene ved havet».

Koret kaller seg «Øyfolket Sangforening». Jeg tror ikke jeg har hørt noe Herøykor synge så bra som de gjorde i hallen i november!

Sandsundværulykken som rød tråd
En rød tråd gjennom konserten er selvsagt Sandsundvær-ulykken som skjedde i 1901, der 34 mennesker mistet livet i kampen mot naturkreftene. De fleste har vel vært borti situasjoner som vi har opplevd som dramatisk, men det er nok lite som kan sammenlignes med det dramaet som fiskerne på Sandsundvær måtte gjennom. Dette er en ulykke som er knyttet til fiskeriene i fiskerikommunen Herøy, derfor er det en spesielt viktig del av vår lokalhistorie.

Min passive rolle i forhold til konserten skyldes ikke noe mer dramatisk enn at jeg ikke er så veldig glad i å stå på scenen. Jeg er kanskje ikke så veldig glad i store sosiale sammenkomster heller, he-he. Men denne konserten med disse musikerne, disse solistene og dette flotte, lokale koret under ledelse av Alf, ja den skal jeg absolutt få med meg. Det er ikke godt å vite om en sånn mulighet kommer igjen!

Hilsen Reidar Moursund

Foto: Bjørnar Johansen