I 1998 ble selskapet Angel Frakt AS stiftet, og da ble Raymond med på eiersiden i selskapet sammen med sin far Jan. De kjøpte da båten «Steffen Andre» og fraktet da tang selv, i tillegg litt grus. Senere begynte de å frakte asfalt om sommeren og tang om vinteren.

- Vi hadde da en liten fraktbåt som vi fraktet tang med, men etter hvert kjøpte vi båten «Steffen Andreas» i 2005 og begynte med helårsdrift på denne. Min far tok seg av tanghøstingen mens jeg drev med fraktbåten, sier Angel.

- Etter hvert ble det mindre tanghøsting og min far valgte å pensjonere seg i fjor, og da valgte jeg å takke nei til å fortsette med tangskjæringen. Jeg hadde ikke muligheter til å styre begge deler. På slutten hadde vi båten «Blåna» som vi brukte som bobåt til tangskjæring. Til sammen har vi vel hatt rundt 17 mann i arbeid, fordelt med 8 mann på fraktbåten og 8-9 mann på frakting av tang og tangskjæring, forteller Angel.

Basen for tangskjæringen ble solgt til en som holder til i nærheten av Bergen.

- Etter hvert ble det mindre å gjøre om vinteren på grunn av at vi ble for små. De som driver pukkverk har egne fraktbåter, og da ble det mange permitteringer om vinteren. Da ble det etter hvert vanskelig å få folk til å fortsette å jobbe for oss, og bare i sommer var det tre som sluttet. Vi har bestandig prøvd å holde oss til lokal arbeidskraft, og det begynner det bli vanskelig å få tak i. Jeg skjønner jo også at det er mer fristende å jobbe på moderne brønnbåter med gode arbeidsbetingelser og boforhold som på et hotell. Da det i sommer ble store kostander med reparasjon av ballasttankene fant jeg ut at jeg ville innstille driften, sier Angel.

Raymond forteller at han etter hvert fant ut at det nok var bedre å være fast ansatt i et annet firma. Han har heller ikke hatt noen problemer med å få seg jobb, og det har heldigvis heller ikke de andre som jobbet i Angel Frakt.

- Jeg ble nedringt etter at jeg innstilte driften, og nå jobber jeg som styrmann på en båt som heter «Kyst» og holder til i Harstad. Den er litt større enn «Steffen Andreas», og holder på med det samme som han drev med tidligere, sier Angel.

Dramatisk hendelse under krigen
Vi har spurt Raymond om han har noen familiehistorier å fortelle fra den lange perioden med båter i familien, og da kommer han med en historie om sin bestefar Arnold og sin oldefar Jacob.

- Min bestefar Arnold hadde en båt som het Blink. Under andre verdenskrig ble han tvunget til å frakte for tyskerne. En kveld på tur inn i havna i Sandnessjøen holdt han på å kollidere med en tysk U-båt som ikke holdt vikeplikten. Han ble truet med pistol av kapteinen, men en havnesjef klarte å stoppe han. Da var han sikker på at han skulle bli skutt. Han var også med på å sanke lik etter Riegel-tragedien her i området, forteller Raymond.

Mange båter i familien
Raymond forteller at hans far Jan og bestefar Arnold hadde båten «Ivar» sammen fra 1968 til 1980.

- Pappa kjøpte båten «Vibe» i 1972, men den sank og han kjøpte derfor senere båten «Elna». Da den ble kondemnert kjøpte han båten «Raymond» i 1982, og de drev da bare med tanghøsting til han kjøpte «Steffen» i 1997, sier Raymond Angel.

Lang tradisjon er brutt
Raymond forteller at han er 5. generasjon av Angel-familien som har drevet med fraktbåter, og at det derfor er litt vemodig at det nå skulle stoppe med han.

- Min oldefar Jacob drev gården på Hokleppan, og hadde ikke båt. Han og konen dro til Amerika, der han var i 2-3 år og sparte penger til å kjøpe Hokleppan for 2500 kroner. Han var en luring og sydde seg et magebelte som han hadde pengene i på hjemturen. Han sov sammen med uteliggere, så ingen skulle tro han hadde masse penger på seg, forteller Raymond.

Jektefart
Raymond Angels tippoldefar Petter Angel hadde ei råjekt som het «Angels Minde» som de for det meste fraktet tørrfisk fra Lofoten til Bergen med.

- Når han var hjemme lå båten på Grindstrand, og det sies at mastene kunne sees fra hele Herøy. 

- Da jeg var barn hadde vi jo mange redere på Hokleppan, men nå er det dessverre ingen igjen, avslutter Raymond Angel.

Raymond forteller at de har en kjøper som skal overta hele firmaet. Den siste båten «Steffen Andreas» skulle egentlig vært hentet, men dette er blitt utsatt til over jul.