Sak 120/07: ÅPNING AV OPERAEN 12.04.2008 DELTAKELSE I SLAVEKORET Rådmannens innstilling: Da det ikke er dekning innenfor rammen i kap. 1.2, kan det ikke bevilges penger til deltakelse i Slavekoret.

Bakgrunn: I brev av 23.08.06 ble alle landets kommuner invitert til å bli med på åpningen av den nye Operaen ved å la en representant fra et av kommunens kor delta i ”Slavekoret, som skal synge på åpningsdagen. Ordføreren var positiv til saken, og rådmannen ba Oppvekst og kultur om å ordne forhåndspåmelding fra Herøy kommune. Vi har nå fått tilsendt oversikt som viser øvelsesdatoer samt kostnadsopplysninger. Da utgiftene til deltakelse ikke er innarbeidet i rammen til kap. 1.2, ønsker rådmannen at saken fremmes for politisk behandling før endelig påmelding kan skje.

Sak 121/07: KOPIERINGSAVTALEN: NY MØNSTERAVTALE OG FAKTURA FOR 2007 SAMT ETTERBETALING 2006 OG 2005. Rådmannens innstilling: Den nye mønsteravtalen mellom Herøy kommune og Kopinor for perioden 7. april 2006 til og med 31. desember 2009 godkjennes, og faktura for perioden 2005 til 2007 betales.

Saksutredning: KS og Kopinor forhandlet høsten 2005 om ny kopieringsavtale, men kom ikke til enighet og gjeldende avtale utløp 31.12.2005. Etter tre måneders kopieringsforbud våre 2006, ble det enighet om at kopieringen kunne gjenopptas og at Vederlagsnemda skulle ta stilling til tvistespørsmålene med bindende virkning. Under forhandlingene og i Vederlagsnemda kom KS og Kopinor til enighet om en rekke spørsmål.

I brev datert juni 2007 har Herøy kommune mottatt ny mønsteravtale for kopiering for kommunene som er utarbeidet av KS og Kopinor, til signering

Sak 122/07: ADKOMST FRITIDSTOMTER SØRVÅGEN Rådmannens innstilling: Herøy kommune gjennomfører ikke ekspropriasjon for erverv av grunn til atkomst for to fritidstomter i Sørvågen, reguleringsplan 504-24.

Det henstilles til grunneierne å komme til enighet angående atkomst for videre utbygging i henhold til reguleringsplanen.

Bakgrunn: I 1998 søker eier av eiendommen 8/6 om fradeling av to fritidsparseller i Sørvågen. Etter flere innspill fra beboere i området til fradelingen ble saken liggende noen år. Det ble også igangsatt arbeid med reguleringsplan for området som også omfattet omsøkte parseller. Reguleringsplanen ble godkjent av kommunestyret den 26.02.2003 ved egengodkjenning.

En av grunneierne til reguleringsplanen har senere motsatt seg muligheten til å avgi atkomstrettigheter til tomter som er regulert med atkomst over sin eiendom. Dette gjelder for eiendommen gnr. 8, bnr. 5. Etter flere kontakter både av kommunen og eier av 8/6 er det fortsatt ikke kommet til løsning av dette problem. Etter Plan- og bygningslovens § 93 h kan det ikke gies delingssamtykke før atkomst er sikret eller kan dokumenteres på annen måte. Søknadene vil derfor ikke bli behandlet før slik rett er sikret. Eier av 8/6 har derfor som siste instans skrevet brev – datert 30.03.2007 - til Herøy kommune om hjelp til å ekspropriere vegretten slik at søknadene kan behandles.

Vegen ned til Juvika var opparbeid og definert som kommunal veg fram til 1999. I 1999 ble vegen omgjort fra offentlig veg til privat veg. I dag er det kommunal veg frem til grensen for eiendommen 8/13, videre sørover i vågen er all veg private atkomster.

Samtlige eiendommer, som er etablert før planen ble godkjent, har gyldige atkomster over 8/5. Etablering av nye parseller/tomter etter reguleringsplanen har eier av eiendommen 8/5 motsatt seg for å gi atkomstrettigheter til.

Sak 123/07: TILBUD OM KJØP AV TEIGER - AGNES HENRIKSENS DØDSBO Rådmannens innstilling: a. Boet tilbys en pris for veggrunn på kr. 10 pr m2 ved innløsning av ca 528 m2 (kartmålt). b. Kommunen dekker gebyrer for skylding og tinglysning. c. Formannskapet anbefaler boet å tilby resterende deler av teigene til de oppsittere som måtte være interessert etter den beskrivelse man har vurdert under posten vurderinger/betraktninger av de forskjellige teigene, da øvrige teiger naturlig sokner til disse og generelt sett ikke er av interesse for kommunen da de ikke vil ugjøre selvstendige utbyggingsenheter

Bakgrunn: Plan og utviklingsavdelingen mottok den 3,8.2007 forespørsel fra Torstein B Henriksen, Vardåsevegen 123, 4638 Kristiansand S.

I brevet heter det: Sitat: I forbindelse med vår kjære bestemor Agnes Henriksens bortgang har vi arvinger følgende spørsmål til kommunen. Min far Asbjørn døde for 3 år siden og da ble huset som eide i Herøy sentrum solgt. I den forbindelse ble det igjen ca 2.3 teiger land som ikke ble med i salget. Dette på grunn av at vi viste ikke at bestemor var i besittelse av slike teiger. Disse teiger er den siste tilknytning vi har til Herøy og ønsker derfor å selge dette.

Forslag til vedtak Herøy har sikkert bruk for disse i forbindelse med den videre utvikling av området. Vi tilbyr derfor Herøy kommune å kjøpe disse så vi blir kvitt de på en grei måte for alle parter. Eventuelt tilbud kan sendes til bobestyrer

Trostein B Henriksen Vardøsveien 123 4638 Kristiansand S.

Med vennlig hilsen for arvingene. Torstein B Henriksen Bobestyrer.

Sak 123: SØKNAD OM KONSESJON, GNR. 7, BNR. 3, FNR. 10. AINA OG ANNBJØRN SÆTRE, LEIRFJORD Rådmannens innstilling: Det innvilges konsesjon på gnr. 7, brnr. 3, fnr. 10 til fritidsformål til Aina og Annbjørn Sætre, Leirfjord.

Saksutredning: Med udatert søknad innstemplet her 22.8.07 søker Aina og Annbjørn Sætre Breivika, 8890 Leirfjord konsesjon på overnevnte eiendom.

Eiendommen ligger på sørsiden av Ytre Øksningan i et område som i kommuneplanen er avsatt til boliger med rent LNF område rundt.

Kjøpesummen er oppgitt til 290.000 kr.

På eiendommen ligger det et bolighus på 40 m2 i 1,5 etasje. Oppført i 1954 og er i dårlig forfatning. Boligen har innlagt vann, men ikke bad og vannklosett og heller ikke skikkelig kloakk. Tomten er oppgitt å være på 460 m2.

Eiendommen er tilstrekkelig annonsert: ”Hus på Øksningan i Herøy, fin beliggende til salgs”….

Konsesjonsgebyret er betalt.

Sak 125/07: SØKNAD OM KONSESJON GNR. 5, BRNR. 381 I HERØY. ØYSTEIN LARSEN OG WENCHE TORVUND, STAVANGER Rådmannens innstilling: Det innvilges konsesjon for gnr. 5, brnr. 381, til fritidsformål til Wenche Torvund og Øystein Larsen, Stavanger.

Saksutredning: Med søknader av 6.8.07, søker Wenche Torvund og Øystein Larsen, Astraveien 15, 4021 Stavanger, konsesjon for å erverve gnr. 5/381 til fritidsformål.

Dette brnr. ligger mellom Vikvatnet og riksvei 828 ved Kippervik på Nord-Herøy. I kommuneplanen arealdel er arealet her avsatt som LNF 1 og 3 hvor spredt bolig- og fritidsbebyggelse er tillatt.

På tomten står det en enebolig fra 1981 på 137 m2, i 1 etasje, grunnflate i god stand. Tomten er etter søknaden på 2,3 da.

Eiendommen er tilstrekkelig annonsert: ”Vurderes solgt Hus på Nord-Herøy. Enebolig med 3 soverom og 2,3 mål tomt i naturskjønne omgivelser ved Vikvatnet. Betydelig oppusset de senere år”…..

Selgeren opplyser (i eget skriv) at siden mai 2006 har det vert 5 på visning der og dette er det første reelle bud som er kommet.

Kjøpesummen er oppgitt til 825.000 kr.

Konsesjonsgebyret er betalt.

Sak 126/07: SØKNAD OM KONSESJON, GNR. 26, BNR. 33. MARGIT EDVARDSEN OG KARL W. ABS, HERØY Rådmannens innstilling: Det innvilges konsesjon på gnr. 26, brnr. 33 til fritidsformål til Margit Edvardsen/Karl W. Abs, Herøy.

Saksutredning: Med søknad av 23.8.07 søker Margit Edvardsen og Karl Wærner Abs, Silvalen, 8850 Herøy om konsesjon for erverv av overnevnte eiendom.

Eiendommen ligger på Brasøy som i kommuneplanenes arealdel ar avsatt som LNF 1 og 3 område hvor spredt bolig- og fritidsbebyggelse er tillatt.

På eiendommen står det en bolig med en grunnflate oppgitt til 32 m2 i 2 etasjer. Det er ikke isolert og har vannpost ute og ikke innlagt kloakk. På eiendommen står det også et uthus på 15 m2. Eiendommen har rett til sjølenning.

Huset er ikke avertert.

Selgerne er tante og onkel til den ene kjøperen opplyses det. Hun trengte ikke søkt om konsesjon, men kunne overtatt det konsesjonsfritt på grunn av nært slektskap. Men siden de bare er samboere måtte han ha søkt konsesjon på den andre ideelle halvparten. Derfor fremmes saken slik. Selgerne har ikke skrevet under konsesjonssøknaden, men med ligger kopi av kjøpekontrakt.

Kjøpesummen er oppgitt til 160.000 kr.

Konsesjonsgebyret er betalt.

Sak 127/07: SØKNAD OM KONSESJON, GNR. 6, BNR. 105. IRENE HOLMVIK, SANDNESSJØEN. Rådmannens innstilling: Det innvilges konsesjon på gnr. 6, brnr. 105, til fritidsformål til Irene Holmvik, Sandnessjøen.

Saksutredning: Med søknad, datert 26.8.07, søker Irene Holmvik, Åsgaten 14, 8800 Sandnessjøen, konsesjon på gnr. 6/105 til fritidsformål.

Eiendommen ligger på Seløy, i et område som i kommuenplanens a realdel er avsatt som LNF 1 område, hvor spredt boligbygging er tillatt.

På tomten som er oppgitt til 850 m2 står det et bolighus som er oppført i 1958, som har en grunnflate oppgitt til 50 m2 og to etasjer. Huset har innlagt vann og kloakk og er dårlig isolert.

Kjøpesummen er oppgitt til 550.000 kr.

Huset er tilstrekkelig annonsert. ”Seløy – Eldre velutstyrt bolig selges møbelert. Prisantydning 550.000 kr.”…

Eiendommen har den senere til vert brukt som fritidseiendom.

Bare veirett er tinglyst på eiendommen (etter søknad).

Konsesjonsgebyret er betalt.

Sak 128/07:S ØKNAD OM KONSESJON GNR. 7, BNR. 67 I HERØY. BENTE CHRISTENSEN OG ARILD SANDVIK, KVALØYSLETTA Rådmannens innstilling: Det innvilges konsesjon på gnr. 7, brnr, 67, til fritidsformål til Bente Christensen og Arvid Sandvik, Kvaløysletta.

Saksutredning: Med søknad av 24.8.07, søker Bente Christiansen og Arild Sandvik, Soppsvingen 13, 9100 Kvaløysletta, om konsesjon på gnr. 7/67.

Tomten ligger på Fagernes i Ytre Øksningan i et område som i kommuneplanens arealdel er avsatt som LNF 1 og 3 områder hvor spredt bolig- og fritidsbebyggelse er tillatt.

På eiendommen står det en bolig oppført i 1876, med en grunnflate på 88 m2 i 2,5 etasjer. Huset har innlagt vann og kloakk. Eiendommen består også av en garasje på 38 m2 fra 1987 i 1 etasje. Tomten er opgitt til 1,023 da.

Huset er tilstrekkelig annonsert: Eldre bolig m/garasje til salgs på ytter Øksningan i Herøy kommune. Nær sjøen, må ses”……

Eiendommen har frem til nå vært brukt som helårsbolig.

Kjøpesummen er oppgitt til 1.350.000 kr.

Sak 129/07: FESTEAVGIFT - KIRKEGÅRDSVEDTEKTENE Rådmannens innstilling: Festeavgiften settes til kr. 50.- pr. år. Festetiden settes til 10 år om gangen. Ved revidering av kirkegårdsvedtektene skal festeavgiften ses på, på nytt.

Saksutredning: Kirkegårdsvedtektene i Herøy ble sist revidert i 1992 og festeavgiften er kr. 20.- pr. år.

Avgift for feste av grav fastsettes av kommunen etter forslag fra fellesrådet jfr. § 21 i gravferdsloven.

Festeavgiften i de forskjellige kommunene varierer veldig mye, fra de kommunene som ikke har innført festeavgift til de kommunene som tar flere hundre kroner pr.år.

På Helgeland er det også store variasjoner, fra Leirfjord der det er gratis å feste en grav til Vefsn som har kr. 105.- etter 40 års festetid pr. år.

Dønna kommune innførte ny festeavgift i 2007, der ble festeavgiften kr. 75.- med en festetid på 10 år om gangen. Alstahaug vedtok i 2007 ny festeavgift på kr. 50.- pr. år.

Kirkevergen mener at ettersom det er naturlig å sammenligne oss med Dønna kommune, vil det også være rimelig å legge oss på samme nivå som dem når det gjelder avgiften for feste av graver, og foreslo dette for Fellesrådet.

Fellesrådet behandlet saken 22.07.07 – sak 8/07 og gjorde slikt vedtak:

• Festeavgiften settes til kr. 50.- pr. år. • Festetiden settes til 10 år om gangen. • Ved revidering av kirkegårdsvedtektene skal festeavgiften ses på, på nytt.

Vurdering: Rådmannen vil tilrå at Fellesrådets vedtak/innstilling følges.

Sak 13/07: BEDRIFTSKOMPETANSE AS - AVTALE OM BISTAND I FORBINDELSE MED ØKONOMIPLANPROSESSEN - FORBEREDELSE TIL OMSTILLING Herøy Kommune engasjerer Bedriftskompetanse AS v/Roger Veinan til bistand i forbindelse med økonomiplanprosessen 2008 – 2011 – forberedelse til omstilling. Oppdraget gjennomføres innenfor en øvre honorarramme på kr.168000 eks. mva. Rådmannen gis fullmakt til framforhandle og underskrive avtalen.

Saksutredning: Kommunestyret har i møte 07.06.07 vedtatt de økonomiske rammene i økonomiplanen 2008-2011. Dette betinger en betydelig omstilling av kommunen. Ordfører og rådmann har i møter med fylkesmannen beskrevet kommunens omstillingsbehov. Kommunen har videre søkt Fylkesmannen om skjønnsmidler for å dekke utgifter i forbindelse med omstillingsprosessen.

Fylkesmannen har innvilget kr. 300.000 for innleie av bistand i forbindelse med omstillingsprosessen. Vi står foran en betydelig omstillingsprosess. Det er meget viktig at alt grunnlag for prosessen er kvalitetssikret slik at viktige beslutninger fattes på rett grunnlag. Videre er det viktig at det gjennomføres en grundig prosess med alle involverte med spesiell vekt på god informasjon og dokumentasjon. Jeg synes det er riktig at noen utenforstående foretar denne evalueringen/kvalitetssikringen.

Vi har sondert markedet og funnet at Bedriftskompetanse AS v /Roger Veinan som den mest kompetente. Hans brede erfaring fra sentrale roller hos Fylkesmannen i Nordland gjør han meget kompetent for oppgaven. Hans bistand vil bestå av: • Kvalitetssikring av dokumentasjon og utarbeiding av tilleggsdokumentasjon • Deltakelse i orienteringsmøter 11.09-13.09.07. • Møte med enhetsledere pleie- og omsorgssektoren og teknisk sektor. • Prosessbistand oppvekstsektoren. • Presentasjon av omstillingsforslag i brukerorganisasjoner. • Orientering om prosessen til formannskap og gruppeledere

Rådmannen legger opp til en svært bred prosess før det legges fram forslag til handlingsplan i økonomiplan 2008-2011 der ansatte, ansattes organisasjoner og brukere/brukerorganisasjoner involveres. Følgende opplegg legges til grunn for arbeidet:

1. 11.09.07 gjennomføres informasjons- og drøftingsmøte med de ansattes organisasjoner 2. 12-13.09.07 gjennomfører etatsjefene informasjons/oppstartmøter for enhetslederne for prosessen 3. Enhetslederne skal orientere sine ansatte og framlegge forslag til tiltak for å holde seg innenfor vedtatte rammer innen 21.09.07. For oppvekstsektoren utarbeider rektorene for skolene et felles forslag.4. 4. Forslag til tiltak presenteres de ansatte. Ansatte og ansattes organisasjoner gis frist til 28.09.07 for å komme med innspill/uttalelser 5. Presentasjon av forslag til tiltak i brukerorganisjoner/foreldrerepresentanter 04.10.07. Frist for uttalelse 12.10.07. 6. Presentasjon av arbeidsopplegg og forslag til formannskapet og gruppeledere. 7. Utsending av forslag til økonomiplan til politisk behandling 19.10.07. 8. Behandling i formannskapet 01.11.07. 9. Behandling i kommunestyret 15.11.07.

Utover bistand til den innledende prosessen vil det være behov for juridisk bistand og dekning av utgifter i forbindelse med prosessene. Den resterende delen av fylkesmannens bevilgning vil gå til dekning av disse formålene.