De aller fleste endringene som er gjort er små presiseringer eller endringer på grunn av nye definisjoner i Forurensningsloven.

Alle endringene går fram av dokumentet – renovasjonsforskrift med endringer. Der tekst som skal fjernes er merket med overstreking og ny tekst er gjort grønn.

De største endringene: ·  § 3 – virkeområde. Renovasjonsforskriften gjelder ikke lenger for virksomheter jfr endring av forurensningsloven i 2004.

·  §5 – tvungen renovasjonsording: Hytterenovasjon skal fortsatt være frivillig. Forskriften åpner imidlertid for at den enkelte kommune kan vedta at det skal være tvungen ordning for denne kommunen. Dette må da utføres til selvkost.

·  §15 – Dispensasjoner og klager: Ordningen med månedsbasert renovasjon tas bort. Denne gikk ut på at man kunne søke om fritak for de måneder huset stod ubebodd. For de resterende måneder betalte man månedsbasert renovasjon som er renovasjonsavgiften pr. måned med et påslag på 15%.

Nytt forslag går ut på at det bare gis fritak for boliger som står ubebodd over et lengre tidsrom. Hvor langt dette tidsrommet skal være står angitt i retningslinjene og er foreslått til 3 måneder.

For de måneder huset er bebodd betales det ordinær renovasjonsavgift (dvs uten påslag på 15%). Bakgrunnen for dette er en betydelig enklere saksbehandling.

·  §16 – Sanksjoner: her gis det en hjemmel til SHMIL om å kunne ilegge gebyr ved hensetting av avfall på returpunkter og utenfor gjenbruksstasjoner. Dette har kommunene allerede vedtatt i forbindelse med gebyrvedtaket i 2010.

Viktige områder som ikke er endret: ·  Det skal fortsatt beregnes ett abonnement pr boenhet. ·  Det skal fortsatt gis rabatt for hjemmekompostering ·  Det skal fortsatt være en gjenbruksstasjon i hver kommune

Forskrift og retningslinjer Under finner du den nye forskriften og retningslinjene (trykk for å åpne) Renovasjonsforskriften Retningslinjer renovasjonsforskrift

Innspill skal sendes til: SHMIL Åremma 8664 Mosjøen eller på e-post: :post@shmil.no

Sist revidert i 2003 Renovasjonsforskriften som er gjeldende for alle SHMILs eierkommuner ble sist revidert i 2003.

I 2004 ble forurensningsloven endret med blant annet ny definisjon av avfall. Det som tidligere het forbruksavfall og produksjonsavfall ble nå til husholdningsavfall og næringsavfall. 

Kan ilegge gebyr Det betyr at en del av definisjonene og virkeområdet for renovasjonsforskriften er blitt endret. Dette var det behov for å rydde opp i. I tillegg ble det i 2010 vedtatt at SHMIL på vegne av kommunene har hjemmel til å ilegge gebyr dersom avfall hensettes på returpunkter.

Dette skulle innarbeides i renovasjonsforskriften og deretter behandles i alle eierkommuner. Dette er hovedgrunnen til at renovasjonsforskriften nå er under revidering.

Styret behandlet utkastet til ny renovasjonsforskrift i møte 25.mars og vedtok å oversende det til representantskapet for behandling. Samtidig legges utkastet ut på høring i alle eierkommunene.

Renovasjonsforskriften med eventuelle innspill skal behandles i representanskapet 26. april. Dersom representantskapet vedtar forskriften vil den bli sendt ut til eierkommunene for sluttbehandling i kommunestyret.