Bakgrunnen for Trond Olsens krasse reaksjon er at Helgelands Blad gjør et stort nummer av at Herøy kommune har støttet TV-prosjektet ”Gøy på landet” ved inntil 300.000 kroner.

På Herøyfjerdingens facebookside skriver Olsen:

"GØY PÅ KOMMUNENS REGNING" - Slik lyder hele forsiden til HB i dag 15 mai.
Jeg vet ikke hvem som "fant opp" denne vinklingen på en av de mest positive hendelsene på Herøy på mange år.

Da Herøy kommune ble forespurt av TVNorge om å være vertskommune for "Gøy på landet", ble blant annet Seløy Kystferie forespurt om å delta - vi ble også forespurt om å delta økonomisk, for å få til denne TV-serien om Herøy.


Totalt "koster" denne "gøyen" Seløy Kystferie i overkant av kr 100.000,- i overnatting, gratis kjøkken og spiseplass, en mengde arbeidstimer og nesten gratis båt-transport rundt hele kommunen i flere dager.

God reklame
Vi vet at blant annet Augustbrygga også deltar i spleiselaget, samt sannsynligvis flere reiselivsbedrifter i Herøy.

Vi vet vi får god reklame for dette - vi vet også at de kr. 300.000,- fra Herøy kommune IKKE er en gavepakke til reiselivsnæringen.

Siden 2007 har Seløy Kystferie markedsført seg selv blant annet med slagordet "Herøy - Helgelandskysten på sitt beste" .

Positive ringvirkninger Vi har aldri blitt gjort oppmerksom på at vi med dette også markedsfører Herøy kommune på en meget god og betydelig måte. Vi markedsfører for ca. 150.000 til 200.000,- per år.

Herøy kommune og ALLE BEDRIFTER i Herøy, kommer til å få positive ringvirkninger av programmet.


Klok sak Dette er Herøy-reklame som har en verdi på flere millioner, og jeg nekter å tro, at noen er så "trangsynte" at de ikke ser, at programmet vil sette positiv fokus på Herøy, bedrifter i Herøy og private som for eksempel ønsker å selge bolig eller lignende.

Jeg er helt enig med ordføreren vår - dette er en klok sak,
skriver Trond Olsen og avslutter med:

Plattform for stabile arbeidsplasser

”Det handler om å skape en plattform for stabile og flere arbeidsplasser - som igjen gir økt skattetilgang og positive ringvirkninger for ALLE herøyfjerdinger - ikke bare en gavepakke til reiselivsbedriftene.

SÅ - alle herøyfjerdinger - gled dere til kjempeflott og positiv HERØY-reklame til høsten - i verdens vakreste skjærgård - "Herøy - Helgelandskysten på sitt beste",
avslutter Trond Olsen innlegget med.

Også Augustbryggo Også Augustbryggo ved Kjell Inge Jakobsen reagerer på samme oppslaget på sin egen facebook-side:

"INGEN" har peiling hva dette betyr for Herøy. Dette er en enorm reklame som har/får stor betydning for vår kommune. Vi kan kanskje sammenligne oss med ”Himmelblå” og ”Da jentene dro”.
Vi må slutte å være så negative til alt nytt og heller se på hva vi kan få som gevinst, av slike satsinger, skriver Jakobsen blant annet og avslutter med:

Ser muligheten "Tusen takk til Herøy kommune for at de ser muligheten. Dette er et stort spleiselag hvor næringslivet og kommunen står sammen.

Mange drar lasset i lag. Uten at reiselivsaktørene hadde kjørt et nullspill ville dette ikke blitt noe av.

Dette er viktig For oss er dette et kjempeløft. Vi sponser dette prosjektet med ca 50.000.-. Det er fordi at dette er så viktig.
Takk til ordfører, politikere samt administrasjon som ser mulighetene", skriver Augustbryggo.

Også her er det stor støtte fra andre.

Offentlig vedtak I Helgelands Blad blir det gjort et poeng av at produksjonsselskapet "Monster" ønsket å hemmeligholde dette fordi de ikke ønsket at bedriftshemmeligheter skulle offentliggjøres der og da.

Ordfører Arnt Frode Jensen svarer i avisartikkelen på dette med å si at det enstemmige vedtaket i formannskapet var offentlig fra det øyeblikket det var fattet.

Støtte på facebook Etter at Olsen postet innlegget på Herøyfjerdingens facebookside sent tirsdag kveld har mange støttet utspillet. Både ved å kommentere og ved å trykke ”liker”.

Ordfører Arnt Frode Jensen har også svart på en kommentar om nettopp hemmelighold av støtten til programmet:

Åpen sak "Det er ikke alltid så lurt å bruke avisene som kilde når man skal uttale seg. Det kan jo hende de skriver noe som ikke er sant. Behandlingen av denne saken var helt åpen i formannskapet.

Vedtaket var også åpent og tilgengelig. Det som derimot var lukket var selve konseptet til programmet og det har jeg full forståelse for. Produksjonsselskapet Monster konkurrerer i et åpent marked og ønsker selvfølgelig ikke å blåttlegge seg for sine konkurrenter.

Slutt å syt - begynn å skryt! Dette programmet er en fin anledning for både kommunen og ikke minst næringslivet å profilere seg. Det som er flott med denne kommunen er at vi har et næringsliv og personer som evner å ta slike oppdrag som dette.

Dette skal vi være stolte av. Min anbefaling er følgende: Slutt å syt - begynn å skryt!" avslutter ordfører Arnt Frode Jensen sitt innlegg med.