- Jeg syns vi fikk knyttet kontakter på en mer positiv måte enn tidligere, innleder Skogsholm og tenker med den vonde perioden i vår da nedleggingsspøkelset lå over slakteriet på Hestøya.

- Det var blant annet positivt å få høre at Marine Harvest var overbevist om at de hadde gjort et riktig valg når de fortsetter i Herøy. Samtidig ser toppledelsen i selskapet et stort potensiale i å satse videre i Herøy, sier rådmann Roy Skogsholm videre.

Han forteller at toppledelsen i Marine Harvest og Herøy kommune er enige om å møtes minst en gang i året, sier Roy Skogsholm.

Før han går over til å snakke om konkrete ting partene diskuterte sist torsdag.

Grunt ved ventemerdene 1. - Vi er igang ned en prosess for å bedre mottaksfasilitetene på Hestøya. Dagens store og dype fraktebåter har problemer med å legge til ved ventemerdene fordi det er for grunt. Her må selskapet først bestemme hva de vil gjøre, flytte merdene til dypere sted eller satse på å sprenge seg dypere ved dagens lokalitet. I siste tilfelle må vi kontakte Kystverket, sier Skogsholm.

Ferjeproblemer 2. Marine Harvest og Herøy kommune har samme oppfatning av dagens ferjekapasitet og veistandard. Marine Harvest ønsker å gjøre felles sak sammen med Herøy kommune for å få veimyndighetene med på å bedre forholdene.

Nytt fryselager og dypvannskai 3. - Vi hadde dessuten en meget interessant gjennomgang av et forslag til lokalitet av nytt fryselager og dypvannskai. Området hvor Marine Harvest har sitt fórlager i dag er interessant. Selskapet skal ta en vurdering på dette sammen med sine ansatte på logistikk-avdelingen før de kommer tilbake til saken, opplyser rådmann Skogsholm.

Feed-transport 4. Han sier videre at Marine Harvest var positive til kommunens forslag til "feed-transport" til E6 og jernbanen. Her ønsker selskapet å delta i arbeidet for å effektivisere transporten av laks ut fra Herøy. Blant annet opptar tomme trailerhengere på vei inn til Herøy mye plass på ferjene.

Storuman flyplass 5. - Vi diskuterte dette med å benytte den 2300 meter lange flystripa i Storuman til å frakte ut laksen. Storuman ligger bare 30 mil unna, og det kan være mer effektivt å benytte denne mot å transportere fisken med bil til Gardermoen.

- Vi har vært i kontakt med representanter for flyplassen i Storuman som er åpne for dette. Marine Harvest må avklare en del ting først, blant annet om det blir dyrere å transportere fisken gjennom et annet land, sier rådmannen videre.

Fastlandsforbindelse og arbeidskraft 6. Han sier at også Marine Harvest er svært opptatte av fastlandsforbindelsen mot Alstenøya.

7. Bedre tilgang på arbeidskraft var et annet tema på møtet sist torsdag. Rådmannen sier at Marine Harvest ønsker å være med på å diskutere kommunens langsiktige og kortsiktige tanker på dette området. (Herøyfjerdingen har orientert om disse tankene i sommerens papirutgave)

Lære av Hitra? 8. - Vi utfordret dessuten oppdrettsselskapet til å invitere oss til en felles ekskursjon til Hitra. Kan Herøy lære av Hitra i foredlingssammenheng? Kan vi sammen lage flere arbeidsplasser, spør rådmann Roy Skogsholm.

Kommunen hadde lagt opp til fisking og båttur da gjestene fra Bergen kom sist torsdag, men disse planene måtte legges vekk da en usedvanlig tett tåke la seg over ytre Helgeland.

I stedet ble det sosialt samvær med kulturelle innslag av lokale aktører.

Bilder: Roy Skogsholm.