Fra og med tirsdag 16. september ble det slutt på pendlernes førsterett i ferjekøen på fergesambandet Søvik–Flostad.
Opprinnelig ble pendlerordningen lansert som et prøveprosjekt for juni, juli og august, med avslutning 31. august. Likevel ble skiltene stående, og fylkesråd Kvensjø uttalte i september at ordningen skulle videreføres uten at dette var kommunisert ut, noe som skapte kaos og forvirring for de reisende.
Tirsdag ble det gjennomført et evalueringsmøte med fylket, og da ble både Herøy og Alstahaug kommune enige om at pendlerordningen nå avsluttes.
Godt mottatt – men upraktisk
I møtet ble det understreket at ordningen har vært positiv for pendlerne, men at den praktiske gjennomføringen har bydd på en del utfordringer.
Ferjeleiene på Søvik og Flostad er ikke tilrettelagt for en egen pendlerfil. Den tok derfor opp for mye plass, skapte kaos og førte til trafikale problemer. Infrastrukturens utforming har gjort det vanskelig å videreføre ordningen i sin nåværende form, sier ordfører Elbjørg Larsen.
Selv om Dønna kommune valgte å stå utenfor ordningen i sommer, deltok både ordfører og rådmann fra Dønna i evalueringsmøtet. Rederiet Nordled var også representert, men pendlerforeningen og fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø, var ikke til stede.
Veien videre
Kommunene vil nå se på alternative løsninger for å håndtere pendlertrafikken.
- Det var positivt at fylket tok initiativ til å foreslå løsninger for pendlerne. Alstahaug og Herøy kommune valgte å støtte opp om dette for å imøtekomme et behov pendlerne har etterspurt over lang tid. Vi påpekte enkelte utfordringer før ordningen ble iverksatt, men valgte likevel å delta i prøveordningen.
- Vi må ta en fot i bakken og vurdere hvordan vi kan rigge kaiene for en mer hensiktsmessig ordning. Det krever flere justeringer, og vi vil fortsette dialogen med fylket for å finne en løsning som ivaretar både pendlere, ferjeansatte og øvrig trafikk.
Hun påpeker at pendlerordningen har hatt en positiv effekt, men at den også har synliggjort et underliggende problem:
- Behovet for en egen pendlerfil viser jo egentlig at det er for få ferjer og for få avganger. Pendlerfortrinnet skulle kompensere for dette, sier Larsen.