Støyberegningene er det første som må gjøres for å finne ut om det er mulig å sette i gang støybegrensende tiltak på dagens bane. Dersom dette ikke er mulig skal det i følge innstillingen settes i gang et arbeid med alternativ plassering av banen i samarbeid med initiativtakerne.

Rådmannens innstilling i saken:

  1. Formannskapet tar til etterretning at eierne av motorcrossbanen etter befaring av Norges motorsykkelforbund ønsker å videreutvikle banen i.h.t. de anbefalinger som er kommet.
     
  2. Formannskapet gir rådmannen fullmakt til å engasjere et konsulentfirma for å få utført støyberegninger med angivelse av de avbøtende tiltak som er nødvendig slik at støybelastningen for berørte kan bringes under gjeldende støyretningslinjer. Oppdraget har en kostnadsramme på kr. 40000 +MVA.
     
  3. Dersom resultatet fra oppdraget gitt i punkt 1 medfører at støybegrensning med avbøtende tiltak er mulig, igangsettes arbeidet med reguleringsplan i kommunal regi for motorcrossbane på Salto i.h.t. Fylkesmannens vedtak 30.05.2011.
     
  4. Dersom det p.g.a. støyforhold ikke er mulig å opprettholde banens lokalisering, igangsettes et arbeid ilag med initiativtaker for å finne en alternativ plassering i Herøy.
     
  5. Kostnader vedrørende støyutredning og eventuelle andre konsekvensutredninger ved reguleringsbehandlingen finansieres ved forestående budsjettregulering. Rådmannen gis fullmakt til å engasjere nødvendig bistand.

Bakgrunn
Herøy kommune besluttet i 2009 å bruksendre den gamle fotballbanen på Salto til motocrossbane. Vedtaket ble påklaget og fylkesmannen opphevet kommunens vedtak 16.04.09. Etter ny saksbehandling vedtok kommunen på nytt bruksendringen 19.10.09. Det ble ny klagebehandling og klagen ble avvist av Herøy kommune.

Avvisningsvedtaket ble påklaget og fylkesmannen opphevet avvisningsvedtaket.

Til slutt ble bruksendingsvedtaket opphevet av fylkesmannen 30.05.2011:

Fylkesmannen opphever Herøy kommunes vedtak om tillatelse til bruksendring.
Tiltaket anses fortsatt som reguleringspliktig, da en motorcrossbane kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn. Støysonekart vil sette kommunen i stand til å vurdere hvilke virkninger det aktuelle tiltaket har.

Les mer om denne saken og andre saker som skal behandler på formannskapsmøtet 8. april på Herøy kommunes hjemmeside
Trykk her