Mens renholderne tidligere var ansatt på forskjellige enheter er de nå samlet under en felles ledelse. Renholdstjenesten er organisatorisk lagt som en egenunderenhet under Teknisk enhet med kommunalsjef Morten Hanssen som øverste leder.

Målet er at man da bedre skal få utnyttet den faglige kompetansen gjennom mer samarbeid og teamarbeid. Leder vil også ha oversikt over alle kommunale lokaler og disponere renholderne fritt ut fra hvor behovet er størst. Renholderne vil fortsatt ha sine hovedoppgaver på faste bygg, men skal kunne omdisponeres ved behov. Dette sikrer en bedre og mer stabil tjeneste til alle bygg.

- Tjenesten har totalt åtte fast ansatte renholdere, men har i tillegg 4-5 vikarer som alle har jobbet mange år innenfor renhold. Dette er en dyktig og positiv gruppe arbeidere som er vant til å brette opp ermene og ta i et tak når det trengs.

- Renholderne skal i hovedsak forholde seg til sin leder i forhold til arbeidsoppgaver, men de skal også samarbeide med øvrige kollegaer ute på byggene. Samarbeid og kommunikasjon i alle ledd er viktig for at tjenesten skal fungere best mulig, sier renholdsleder Turid Margrethe Jenssen.

Nytt dataprogram og egne klær
I tiden fremover skal også renholdstjenesten digitaliseres med arbeidsplaner på nettbrett som skal brukes i det daglige arbeidet. Kommunen har brukt en del ressurser på utarbeidelse av nye byggetegninger som skal inn i det digitale renholdsprogrammet, men fortsatt gjenstår det en del arbeid før dette arbeidet er fullført.

- Det vil også bli investert i flere maskiner/roboter etter hvert, og da ikke som erstatning for personale, men som hjelpemiddel. HMS står sentralt i vårt arbeid, da renhold er en yrkesgruppe med mye tungt fysisk arbeid. Det vil også bli avsatt tid til internundervisning og annet faglig påfyll gjennom kurs.

- I tillegg får alle renholderne for første gang eget arbeidstøy og gode arbeidssko. Dette er veldig gode løft for det kommunale renholdet, og renholderne synes det er kjempeflott at de blir sett og blir satset på. Faget renhold er i stor faglig vekst og digital utvikling på linje med mange andre yrkesgrupper, og dette er noe kommunen ser og velger bruke ressurser på, sier den nye renholdslederen.

Gleder seg til jobben
Den nye renholdslederen har vært ansatt i Herøy kommune siden 2008, først som hjelpepleier. Hun tok senere utdanning med fagbrev som renholdsoperatør og har nå jobbet med renhold i 9 år. Turid forteller at hun trives veldig godt både på Herøy og i jobben, og synes det var kjempespennende å få jobben som Herøy kommunes første renholdsleder.

- Jeg får i stor grad være med på å bygge opp og forme en ny tjeneste i kommunen. Det har vært snakk om denne omorganiseringen i flere år, og nå er vi endelig i gang. Som renholdsleder vil jeg ha ansvar for den daglige driften av renhold i alle kommunale bygg, samt innkjøp, ivareta det faglige og noe økonomi selvfølgelig. Jeg er godt i gang, kjempemotivert og har en gjeng flotte kollegaer som det er lett å jobbe sammen med. Min jobb er delt mellom renhold i tjenesten og administrativt arbeid på eget kontor på rådhuset, avslutter Jenssen.