Verdens største havbruksselskap, Mowi, har tatt et stort steg mot en mer bærekraftig og sikker sjømatnæring ved å innføre helt tette transportkasser for laks.
Siden februar i år har fabrikken til Mowi på Herøy tatt de nye kassene i bruk, og nå håper og tror fabrikksjef Gunnar Hamarsland at dette konseptet skal bli standard i hele bransjen. Mowi er de første som har tatt dette systemet i bruk, og fabrikken på Herøy var den fjerde fabrikken i selskapet som tok dette i bruk.
- Vi er stolte av å ha fått dette til, og var den første som testet dette for to år siden. Vi måtte bygge om kassefabrikken fullstendig, og det tok derfor litt tid, sier Hamarsland.
Et gjennombrudd for miljø og trafikksikkerhet
Tradisjonelle fiskekasser har vært avhengige av is for å holde laksen kjølig, men smeltevannet har ofte rent ut av kassene og ned på veiene. Dette har ført til glatte og potensielt farlige kjøreforhold, samt forurensning på ferger og rasteplasser. Med de nye tette kassene er dette problemet nå løst.
Ny bransjestandard i emning
Systemet bygger på at laksen er superkjølt når den pakkes. På grunn av det naturlige saltinnholdet i fisken kan den kjøles ned til -1,7 grader uten å fryse. Dette gjør at man kan bruke betydelig mindre is i hver kasse – kun 2 kilo, sammenlignet med 4–5 kilo tidligere.
Denne reduksjonen i isforbruk bidrar ikke bare til mindre avrenning, men også til et lavere CO₂-avtrykk gjennom redusert vekt og mer effektiv transport.
- Jeg ser ikke noen annen løsning enn at hele bransjen er nødt til å gjøre dette. Dette er noe som kommer, sier fabrikksjef Gunnar Hamarsland.
Hamarsland sier at Mowi også deler all informasjon om hvordan dette systemet fungerer, helt gratis, med andre i bransjen.
Positiv respons fra myndighetene
Avrenning fra laksetrailere er ulovlig, og Statens vegvesen har i lang tid etterlyst tiltak for å få bukt med problemet. Ved flere kontroller har trailere blitt ilagt bruksforbud og bøter fordi blod og fett fra fisken har rent ut på veiene og skapt trafikkfarlige forhold
De nye tette kassene fra Mowi blir derfor møtt med stor entusiasme, både fra Statens vegvesen og fergeselskapene, som lenge har vært bekymret for forurensning og sikkerhet på vei og sjø.
Fantastisk bra
Vogntogsjåfør Roy Tetlie i Per Johansen Transport er svært fornøyd med innføringen av tette kasser. Tidligere måtte sjåførene bruke flere dager på å kjøle ned vogntoget før lasting, og kjøleaggregatene måtte gå for fullt for å unngå avrenning. Med de nye kassene er dette ikke lenger nødvendig.
– Vi sparer både diesel og tid, og det blir mindre behov for vask av vogntoget etterpå, sier Tetlie.
Han håper nå at resten av bransjen følger etter.
– Vi får jo ikke kjeft fra Biltilsynet heller lenger, avslutter han med et smil.
I tillegg slipper sjåførene å stå i timevis og kjøle ned fisken før de får kjøre videre, noe som er en stor lettelse i en ellers travel hverdag.