- Dette er viktig for bosettingen at vi får stabilitet i drifta ved Marine Harvest.

Det gir dårlig bosetting hvis vi skal få nye permitteringer når vi kommer til oktober igjen.

Samfunnsmessige konsekvenser Når folk er tilsatt, må de ha arbeid, sier ordfører Arnt Frode Jensen til Herøyfjerdingen.

Han legger til at dette er en alt annet enn enkel problemstilling.

- Men mitt formål er å få en debatt omkring de samfunnsmessige konsekvensene MTB-ordningen fører til.

Ikke greit Marine Harvest kan nok tjene penger på dette, men samfunnsmessig er det ikke greit, sier Jensen.

I morgen onsdag møter han og rådmann Skogsholm statsråden på hennes kontor i regjeringsbygget i Oslo.

BAKGRUNN: Da Marine Harvest på Hestøya i oktober varslet permitteringer var MTB-ordningen den direkte årsaken.

- Vi må sette ned farta i produksjonen som en følge av MTB-ordninga som får uheldige bivirkninger for oss, sa fabrikksjef Kjell Stokbakken til Herøyfjerdingen i oktober.

Da Fiskeri- og Kystminister Lisbeth Berg-Hansen åpnet Herøy Marine Næringspark 25. oktober benyttet Stokbakken anledningen til å snakke med ministeren. Uten resultat.

Miljømessig bærekraft Til nettsiden Fish.no uttalte hun blant annet: ”For å oppnå vekst og utvikling på lang sikt må havbruksnæringen imidlertid drive innenfor rammene av miljømessig bærekraft”, sa Berg-Hansen.
Berg-Hansen minnet også om at hun i 2009 satte beslutningen om den bebudete veksten i oppdrettsnæringen i 2010, på vent på grunn av lusesituasjonen.

MTB-ordningen  MTB-ordningen er en måte å regulere mengden fisk innen hver enkelt konsesjon. Tidligere ble dette regulert med at hver konsesjon var begrenset til et visst antall kubikkmeter.

I den kalde vintertiden med lav tilvekst på fisken er det dermed svært ulønnsomt å slakte.

I en periode ble også konsesjonene begrenset ved hjelp av fórkvoter, noe som i praksis gjorde at oppdretteren var fri for laksefór i desember.

MTB står for "Maksimal Tillatte Biomasse".