Gudmor under dåpen var Silje Thoresen Jensen, som er datter til en av rederne, Jonny Hansen. Færøysund er søsterskip til Steinar Olaisen og utgjør en investering på undt 350 millioner kroner.  I likhet med søstersipet Steinar Olaisen er også denne båten bygd av Aas Mek. Verksted på Vestnes i Møre og Romsdal. Begge båtene eies av PH Invest i Herøy (Arnt Erling Paulsen og Jonny Hanssen), Salten Aqua og Nova Sea gjennom et selskap som heter Nordland Skipsholding. I dette selskapet er det PH Invest som har aksjemajoriteten med 51 prosent av aksjene.

Driften ivaretas av Herøy-firmaet North Salmon Service der Arnt Erling Paulsen er daglig leder. Firmaet har nå rundt 40 ansatte på sjø og land, og dermed en av kommunens største private arbeidsplasser. Til den nye båten er det hentet inn 12 nye ansatte, som totalt får et mannskap på 16. Mannskapet skal gå i turnus med 4 uker på og 4 uker fri.

Til tross for et heller surt høstvær var det mange som møtte opp på kaia for å overvære dåpen og ta en kikk på den nye båten.

I forkant av selve dåpen holdt Arnt Erling Paulsen en tale til forsamlingen.

- Det er utrolig hyggelig at så mange har tatt seg tid til å komme hit i dag og overvære denne begivenheten. Vi er stolt i dag over å ha avsluttet et kapittel som har vært ganske langt og til dels nokså krevende ut i fra av at vi har fått bygd et fartøy i ei tid der vi har hatt en pandemi. Dette har imidlertid gått greit og vi har fått overlevert fartøyet omtrent på dato. Vi synes også det er ekstra stas at vi kan ta båten til basen vår på Herøy og døpe den denne gangen, sa Paulsen.

Paulsen benyttet anledningen til å takke hele mannskapet for sin innsats gjennom lange dager, og da spesielt under innspurten. Han rettet også en spesiell takk til de tre som hadde hatt byggeoppfølgingen helt fra starten av. Dette er Jonny Hanssen, Eirik Sætern og skipper Frank Arild Grunnan.

- Fartøyet som er til kai nå er akkurat nå ett av de aller mest moderne som finnes, men teknologiutviklingen går fort og derfor er det ikke sikkert at dette varer så veldig lenge, sa Paulsen.

Færøysund er 76,96 meter lang, 17,80 meter bred og har en dypde på 5,90 meter. Den har en marsjfart på 13 knop og en lastekapasitet på 3000 m3, noe som gir en lastekapasiet på 400-500 tonn levende fisk. Den er utrustet for å tilfredsstille strenge miljøkrav. Den har diesel-elektrisk fremdrift og batterianlegg for hybrid drift, samt utstyr for å kunne koble seg på de nye landstrømsanleggene. Batteripakken blir brukt for å ta belastningstoppene under drift for å redusere antall generatorer i drift, og dermed redusere drivstoffsforbruket betydelig. Båten kan ligge til kai uten bruk av generator i kortere eller lengre perioder avhengig av landstrømskapasiteten i havnene, noe som også reduserer støyutslipp til omgivelsene.

Trykk her for å lese pressemelding fra Aas Mek. Verksted

Fornyet seg på alle områder
Ordfører Elbjørg Larsen sammenligner den nye båten med sine redere Arnt Erling og Jonny.

- Dette er en bedrift som har vært i mange år, men som har fornyet seg på alle områder. De øker volumet og holder seg til klimamål og investerer i en helt nymoderne miljøvennlig båt. Dette er to av flere gründere i kommunen som vi alle får nytte av. Når de nå har gitt den navnet Færøysund så burde det sikkert også vært en #hashtag med «tålmodige koner» i tillegg, sa en lattermild ordfører.

Levert etter kontrakt
Jonny Hanssen forteller at nybåten ble levert etter kontrakt. Han har tidligere vært med å følge opp tre andre båter ved samme verft og har et meget godt inntrykk av verftet.

- Da skroget ble levert fra verft i Tyrkia  var det Aas mekaniske verksted som hadde kontroll på arbeidet. De kjøpte et gammelt sykehjem som de brukte som karantenebolig før arbeiderne kom ned i riggen ved verftet. Det var bare en dag de måtte stenge ned, og det er jo ganske utrolig. Båten ble levert etter kontrakt på dato, og jeg har et svært godt inntrykk av verftet, sier Hanssen.

Her er liten filmsnutt fra dåpen som nå ligger på Youtube.