De to kursholderne Linda Løvfall og Hallstein Søvik har lang erfaring med å kjøre slike kurs i regi av Innovasjon Norge. Kurset har som målsetting å hjelpe bedrifter til å lykkes bedre med markedsføring på nett. Det er praktisk vinklet med konkrete eksempler, både fra deltakernes egne bedrifter og andre. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger og praktiske øvelser i grupper med egen bedrift.

Nettsida er bedriftens første «resepsjon»
Hallstein Søvik forteller til Herøyfjerdingen at han synes det er fantastisk å reise ut å møte så mange dyktige bedriftsledere.

- Felles for mange av dem er at de er dyktige på det de holder på med, men de har ofte for lite fokus på hvordan de presenterer seg på nett. En kan godt si at dette er bedriftens første «resepsjon» og da er det jo viktig at førsteinntrykket er bra.

- Jeg har holdt på med dette i rundt seks år og reiser rundt i hele landet og holder slike kurs. I gjennomsnitt har vi et kurs hver måned. Innholdet i kurset endrer seg hele tida, men målet er hele tiden å få bedriftene til å få et større fokus på hvordan de presenterer seg på nett, sier Søvik.

- Vi er innom mange ulike tema på kurset der de blant annet lærer seg å legge inn gode søkeord på Google slik at man enkelt finner fram til nettsida til bedriften. Det er også viktig at det er lett å finne fram på nettsida og at bedriftene er bevisste på hvordan de presenterer seg. Det kjøres derfor en websjekk på nettsida før vi går i gang, sier Søvik.

Kursdeltakerne får gjennom kurset også veiledning i hvordan de skal formulere seg på nett og hvordan de skal bestille en god nettside. I tillegg til nettsida er de også innom ulike sosiale medier, slik som Facebook, Snapchat og Instagram.

- Etter kurset kan bedriftene få oppfølging og rådgivning via Skype. Vi arrangerer også videregående kurs for de som måtte ønske det, avslutter Søvik.