Under bolystdagene som ble arrangert i mars imponerte seks jenter med en egenutviklet dans. Dansen ble til etter at kulturskolerektor Reidar Moursund hadde utfordret Dilana Holstad til å lage en egen dans som del av kulturskolens underholdning på folkefesten i forbindelse med bolystdagene. Dilana Holstad tok oppdraget og fikk med seg fem danseglade venninner og satte i gang med øvingene. Hun fikk også mikset egen musikk i samarbeid med Moursund.

Reidar forteller at jentene øvde mye på dansen i rundt to måneder og la ned mye innsats i få den best mulig. Kulturskolen fikk for ei tid tilbake satt opp et stort speil og dette er også et meget nyttig hjelpemiddel når det skal øves inn dansetrinn.

- I og med at jentene tok utfordringen og la ned mye innsats i dansenummeret ønsket jeg å gi noe tilbake til dem. I samarbeid med kulturskolen i Vefsn var vi så heldige at vi fikk organisert et kurs med en profesjonell danseinstruktør denne uka, sier Moursund.

«Susie» (Susann) Ulvang kommer opprinnelig fra Vefsn, men er bosatt i Oslo og jobber som profesjonell hiphop-danser og instruktør.

- Denne uka var jeg hjemme i Vefsn og hadde tatt på meg noen oppdrag i Vefsn og takket også ja til å ta meg en tur til Herøy. Jeg kjenner meg veldig igjen i hvor vanskelig det er å få utviklet dansingen når man bor i Vefsn eller Herøy. Jeg husker godt tilbake på hvor vanskelig det var å få utviklet meg i slik dans hjemme i Vefsn. Jeg var nødt til å reise sørover til Oslo for å få utviklet meg. Jeg ønsker derfor å gi noe igjen til de som er interessert i å danse hiphop, sier Susie.

Etter å ha hatt ei lita økt med jentene skryter Susie av at de er positive og lærevillige og er en fin gjeng å instruere. Susie har nå bodd i Oslo i seks år og er tilknyttet dansestudioet Circle der hun jobber som instruktør og danser.

Her er en liten filmsnutt fra kurset.

Hiphopdans 
Hiphopdans refererer til dansestiler som blir danset til hiphopmusikk, eller som har utviklet seg som en del av hiphopkulturen. Dette inkluderer et bredt spekter av stilarter, blant annet breakdance, locking og poppingsom ble utviklet på 1970-tallet av afrikansk-amerikanere og latinamerikanere. Hva som skiller hiphopdans fra andre danseformer er at danserne freestyler (improviserer) ofte og at hiphopdanserne engasjerer seg i «dansebattles». Uformelle freestyle-sessions og battles er som oftest gjort i en cipher, «en sirkulær danseplass som danner seg naturlig når dansingen begynner». Disse tre elementene – freestyling, battles og ciphers er nøkkelkomponenter i hiphopdans.

Mer enn 30 år gammel ble hiphopdansen veldig kjent etter de første profesjonelle breakdance, locking og popping dansegruppene som ble dannet på 1970-tallet. De mest innflytelsesrike gruppene er Rock Steady Crew, The Lockers og Electric Boogaloos som er ansvarlige for spredningen av breakdance, locking og popping. Parallelt med utviklingen av hiphopmusikk, utviklet hiphopdansingen seg fra breaking og funk styles til andre forskjellige danseformer; bevegelser som «running man» og «cabbage patch» traff mainstream og ble kjente dansediller. Danseindustrien spesielt svarte med en studiobasert versjon av hiphop, noen ganger kalt «new style», og «jazz funk». Disse stilene ble utviklet av teknisk utdannede dansere som ønsket å lage koreografi for hiphopmusikk fra hiphopdansene de så ble fremført på gaten. På grunn av denne utviklingen, blir hiphopdans nå praktisert på både dansestudioer og på uteområder.

Internasjonalt har hiphopdans hatt en sterk innflytelse i Frankrike og Sør-Korea. Frankrike er fødestedet til tecktonik, en house-dansestil fra Paris som minner om popping og breakdance. Frankrike er også hjemstedet til Juste Debout, en internasjonal hiphopdans-konkurranse. Sør-Korea er hjemstedet til den internasjonale breakdance-konkurransen R-16 som er sponset av regjeringen og blir kringkastet hvert år direkte på koreansk fjernsyn. Landet produserer så mange b-boys at den sørkoreanske regjeringen har utpekt Gamblerz og Rivers-breakdance-dansegruppene til offisielle ambassadører av koreansk kultur.

For noen kan hiphopdans bare være en form for underholdning eller en hobby. For andre har det blitt en livsstil: en måte å være aktiv i fysisk form eller konkurrerende dans og å leve av å danse profesjonelt.

Kilde: Wikipedia