Leder i næringsforeningen, Roger Hansen, hadde blokka full av saker han ville ta opp med Odd Eriksen.

Høyt tempo Dermed foregikk møtet i høyt tempo hvor Roger Hansen var på heimebane. Møtet foregikk nemlig i Herøy Sparebanks lokaler i Herøy.

Hurtigbåt-forbindelsen til Vega og hurtigbåttransport for arbeidspendlere og skole-elever til Sandnessjøen var første punkt på blokka.

Deretter fulgte en innstendig henstilling om å bedre ferjematriellet på herøysambandet.

Trenger løsning nå - Dønnasambandet er ikke et alternativ for vogntogene vinterstid på grunn av den dårlige veien til Dønna.

Vi får to 50-bilers ferjer i 2014, men fram til da trenger vi en løsning, sa Roger Hansen.

Og ordfører Jensen la til: - Vi vokser i folketall og næringslivet går så det suser, men vi trenger drahjelp.

Kan styre trafikken - Ferja låses opp til å kjøres elever til videregående skole. Disse må over på hurtigbåt, sa Jensen videre.

Odd Eriksen slo fast at næringstransport har førsteprioritet på ferjene, ettersom hovedmengden av næringstransporten til og fra Herøy går over herøysambandet.

- Det går an å styre når trafikken skal gå. Dette kan blant annet gjøres ved hjelp av ulike priser, sa Eriksen blant annet.

- Rydd opp i NEX\'en Arnt Erling Paulsen brant for å ta opp anløp av Nordlandsekspressen på Bjørn.

- Jeg skjønner ikke at det går an å kutte anløpet. Det blir for banalt og går ut over skoleungdom som pendler til Nesna og Bodø.

Det er videre trasig at det blir lagt opp til at man tar opp kollekt for at fotball-lag skal komme seg heim for at NEX\'en skal anløp Bjørn.

Dere på fylket får stygge riper i lakket for dette her. Dere må rydde opp i dette, sa Arnt Erling Paulsen til Odd Eriksen.

Odd Eriksen kom inn på årsaken til at fylkesrådet la ned anløpet av NEX\'en på Bjørn, nemlig at Dønna kommune krevde bilførende hurtigbåt på morgenen.

Bilførende eller ikke - Hvor viktig er det for Herøy at første avgang i om morgenen (til flyplassen) er bilførende, ønsket Eriksen å vite.

Signalene som kom fra næringslivet representanter var at det er en fordel med bilførende transport.

Da kan man velge hvor returen til Herøy skal gå, over Bjørn eller Søvik.