Da Herøy kommune utførte tilsyn på nedlagte Øksningan skole 10. mai i år var ikke alt som det skulle være.

Da var det foretatt betydelige søknadspliktige byggetekniske ominnredningsarbeider uten at det foreligger tillatelse etter plan- og bygningsloven. Utleie av hybler Bygningen er som følge av de utførte arbeider tatt i bruk som bolig/herberge og leies ut som småleiligheter/hybler til svært mange småfamilier og enslige uten at det foreligger ferdigattest/brukstillatelse etter plan- og bygningsloven.

Herøy kommune besluttet den 17. juni i 2009 å selge tidligere og nedlagt Øksningan skole til Kai Simonsen, som også ut fra selgers ståsted fikk ta i bruk bygningen som sitt bosted umiddelbart.

Måtte selv avklare

Forutsetningen var han selv måtte avklare og innhente nødvendige tillatelser etter plan- og bygningslovens bestemmelser for nødvendig bruk av bygningen til annet formål enn skole.

Slik avklaring og tillatelse til bruk av hele bygningen ble ikke gjort.

Det ble heller ikke fremmet noen søknad om avklaring av bygningens bruk som bolig opp mot det forhold at eiendommen er lagt ut til byggeområde offentlig formål i arealdelen til kommuneplan.

Kjennsgjerning

I saksforberedelsene til møtet onsdag 12. oktober skriver rådmannen at det er en kjennsgjerning at tiltakshaver har utført søknadspliktig arbeid uten tillatelse og tatt i bruk bygning uten brukstillatelse/ferdigattest, med de konsekvenser og følger det har.

Disse overtredelsene må ansees å komme inn under kategorien svært alvorlig da man her ikke har hatt noen former for kontroll verken med planleggingen eller utførelsen.

Brannsikkerhet

"I et slikt flerleilighetsbygg/hybelbygg er det meget viktig at hensynene til brannsikkerhet blir forsvarlig kontrollert og ivaretatt og at de lydtekniske bestemmelser om isolering og blir forsvarlig ivaretatt.

Man må og kunne hevde at tiltakshaver åpenbart har kjent til at handlingen var i strid med krav og bestemmelser gitt i plan- og bygningsloven.

På den økonomiske siden er det viktig og å legge vekt på at tiltakshaver har hatt økonomiske fordeler av overtredelsen.

I hvilken størrelsesorden kan være vanskelig å si da man ikke vet hvilke utleiepriser som nyttes, og over hvor lang tid bygget har stått ferdig for utleie", skriver rådmannen i saken.

Konklusjon

Rådmannen kommet fram til at det her er begått overtredelses ev en slik karakter at gebyr i henhold til plan- og bygningslovens § 32-8 bør ilegges.

Det ilegges 2 overtredelsesgebyr på henholdsvis kr. 5000 og kr. 25.000 for brudd på plan- og bygningslovens bestemmelser.

Til møtet i Plan og Teknisk Hovedkomite onsdag 12. oktober foreligger denne innstillingen:

Med hjemmel i plan- og bygningslovens paragraf 32-8 (Overtredelsesgebyr) og saksbehandlingsforskriftens paragraf 16-1 (Forhold som kan medføre overtredelsesgebyr - gebyrenes størrelse) og 16-2 (Utmåling av overtredelsesgebyr) ilegges Kai Simonsen (privatperson) følgende overtredelsesgebyr:

1. Kr. 5000 for overtredelese av plan- og bygningslovens § 20-1 (tiltak som krever søknad og tillatelse) for å ha utført søknadspliktig byggearbeider på eiendommen gnr. 7, bnr. 38 uten at det forelå tillatelse til tiltaket. 2. Kr. 25.000 for overtredelse av plan- og bygningslovens § 21-10 (sluttkontroll og ferdigattest) for å ha tatt bygningen på nevnte eiendom i bruk uten at det forelå verken sluttkontroll med dokumentasjon eller ferdigattest, samt dispensasjon fra plankrav i arealdelen til kommuneplan. Prosjektering og utførelse var på disse tidspunkter verken utført eller kontrollert av ansvarlige foretak. Risikoen for feil utførelse i henhold til branntekniske og lydisoleringstekniske bestemmelser synes å være tilstede i betydelig grad.