Litt innblikk i skolens indre liv og en hilsen fra rektor
Hjemmeskole_10. trinn.jpg

På bildet ser vi elever på 10. trinn sammen med sin lærer Kirsti.

Hjemmeskole_9. trinn.jpg

Elevene på 9.trinn har mat og helse på sin timeplan. Mat og helse er et avgangsfag på 9. trinn så her må lærerne skaffe seg et godt grunnlag for vurdering.

Med bruk av kjøkken og vaskerom hjemme har de gjennomført hjemmeoppgaver, og rapporter tilbake til lærer via logg.

Hjemmeskole_mandag.jpg

Hjemmeskole_tirsdag 1.jpg

Hjemmeskole_tirsdag kake.jpg

Også på 6. klassetrinn har elevene mat og helse. Nedenfor finner dere en oppskrift på gode kanelboller og en tekst fra en elev i 6. klasse om hva han gjorde da han bakte, og hvordan resultatet ble:

Gjærbakst – Kanelboller 

Ingredienser
500 ml melk  
150 g smør  
125 melis  
50 g gjær  
0.25 ts kardemomme  
750 g hvetemel  

Fyll 
75 g mykt smør 
2 ss sukker  
1 ss kanel  
Pensling 
1 egg  
1/2 ss melk 

  1. Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og hvetemel (tilpass melmengden. Det kan hende du trenger litt mer enn det som er angitt i oppskriften. Deigen skal være god å trille og kjevle og ikke løs og klissete). Elt deigen til den er smidig. 
     
  2. Kjevle ut deigen til en stor, kvadratisk leiv (ca. like stor som en stor langpanne). 
  1. Smør på mykt smør og dryss over rikelig med sukker og kanel. 
  1. Rull leiven sammen til en tykk, fast rull. Skjær store skiver som du legger på bakepapirdekkede stekeplater (jeg trengte 4 stekeplater). Det skal totalt bli ca. 30-35 store kanelboller. 
  1. La dem heve lunt i ca. 40 minutter. 
  1. Visp sammen egget med litt melk og pensle over bollene. 
  1. Stek bollene midt i ovnen ved 225°C i 10-12 min.  

Hva gjorde jeg?
Jeg hentet først frem det jeg trengte. Så helte jeg i 750 g hvetemel i en bolle og la jeg 150 g smør i en kasserolle sammen med 125 g melis og 5 dl melk. Etter det helte jeg 0.75 ts kardemomme og 50 g gjær i bollen. Etter det lagde jeg en liten grop i hvetemelet som var blandet med kardemomme og gjær. Gropa helte jeg nedi all det blanda smeltesmøret med melis og melk i som jeg hadde hatt på komfyren på nivå seks. Etter det brukte vi mixmaster til å blande alt om til en deig. Da deigen var ferdig satt vi den på heving. Etter det kjevlet jeg deigen til et rektangel og rullet den. Etter det kuttet jeg opp rullen i biter å satte dem i stekeovnen. 

Resultatet
Kanelsnurrene ble kjempegode og store.

Hjemmeskole_tirsdag kanelsnurr.jpg

Via digitale plattformer leverer elevene tekster til sine lærere i flere fag. Lærerne gir tilbakemelding og undervegsvurdering.

Her kan du lese en tekst en elev på 7.trinn har skrevet om COVID-19
Let me start at the beginning. My friends and I were outside playing football when my phone rang. It was mom. She said that a new virus had come to USA. She also told me that someone in Sara’s family had it, so I had to come home immediately, because Sara played football with me. So, I ran. I lived right around the corner.

Mommy was waiting for me. She said that I was not allowed to touch anything before I washed my hands. Mom did also say that we were going to have dinner and talk about the new virus, Covid-19, mostly mentioned as Coronavirus.  

“What’s going on,” I asked. Mom and dad looked at each other. “You can’t go to school for a long time,” mom said. “But you are not the only one.” “WHAT! I am not able to go to school! It’s so unfair!” I ran to my room and slammed the door. Some minutes later mom knocked on the door. I yelled NO, but she came in anyway. She sat down on the bed next to me and started fiddling my hair. Mommy told me that we still could have fun together. Dad came in and said,” It will not last that long”. 

“My birthday is in 6 days, and I can’t invite some friends! I hate this Coronavirus!” Mom just looked at me with kind of a sad glance.” It’s not unfair, you are lucky because you are young and strong and healthy, and you will probably not get this virus. Think of your grandmother, she is 79 years old and she can get this virus and die, and you stand here whining about your birthday! We can just watch a movie or something. Have fun together.” “Ok” I answered.

Then we watch a romantic movie together, and my thoughts about this virus were gone. At last for a while.

 THE END

Hilsen fra rektor
På skolen er det nå stilt, drype stilt. På Facebook-siden til skolen kan en se noe av den yrende aktiviteten vi har til vanlig. Nå opplever mange at det uvanlige har blitt vanlig. Jeg savner lyden av aktivitet, smil og latter – et yrende liv av folk i aktivitet. Jeg savner alle dere som sier «Hei, Lars Olav» når vi møtes.

Plutselig har foresatte vært nødt til å trå mer til i skoledagen. I tillegg til eget arbeid skal en hjelpe og tilrettelegge dagen for alle i heimen. Jeg vet at det kan være utfordringer, men jeg ser at alle bretter opp ermene og trør til. Tusen takk til dere alle!

Nå sitter lærerne foran en skjerm og skal nå alle med undervisning. Vi har hatt en bratt læringskurve på det digitale og jeg ser at det er funnet mange kreative løsninger for å møte elevene, både faglig og sosialt. Det blir ikke eksamen i år i avgangsfag, standpunktkarakteren blir stående på vitnemålet. Nå må lærerne jobbe med alternative vurderingsformer. 

Takk til alle ansatte som står på!

For elevene kan det bli lange dager heime og mange gir uttrykk for at de savner skolen og venner. Med et fast oppmøte på skjermen med lærere og medelever om morgenen og veiledning underveis, holder vi kontakten. Tenk at gjør du så godt du kan, er dette godt nok.

Jeg ser at mange er kreative og bruker de digitale hjelpemidlene til å holde kontakt med hverandre, husk å inkludere alle. Trenger dere noe fra skolen, er det bare å ringe mellom 08.00 og 15.00 (750 58750).

Ta kontakt og vi skal hjelpe alle etter beste evne.

Krav til opplæring når skolen er stengt
Skolene og barnehagene ble stengt den 13. mars. Regjeringen har besluttet at alle landets barnehager og skoler fortsatt skal være stengt, i første omgang til og med 13. april. Perioden kan bli forlenget.

Kommunen skal likevel sørge for at elevene får opplæring og skolen skal gi elevene et opplæringstilbud hjemme gjennom å legge til rette for opplæring så langt det lar seg gjøre.

Det finnes ikke et enkelt svar på hva som er et godt nok opplæringstilbud for elevene når skolene er stengt. Det er ikke er mulig å gi elevene et opplæringstilbud som fullt ut er i samsvar med krav som ligger til skole i en normalsituasjon. 

Skolen skal etter beste evne legge til rette for aktiviteter og oppgaver som egner seg for elevene å jobbe med hjemmefra. Prinsipper for god læring og vurdering gjelder fremdeles, selv om lærerne må finne litt andre løsninger. Alle eksamener for 10. trinn er avlyst og det er standpunktkarakterene elevene får som blir liggende til grunn for avgangselevenes vitnemål.

Viktig med god kontakt mellom skole og elever hver dag
Nasjonale myndigheter har besluttet at det ikke skal føres fravær lenge skolene er stengt. Ved skolen legges det likevel opp til at alle elevene skal «sjekkes inn» hver formiddag. Dette er for at vi skal kunne gi et best mulig tilbud gjennom å være tilgjengelig for elvene.

Varierte aktiviteter og bruk av digitale verktøy
Det har vært krevende å legge om etter den raske endringen som oppsto. En og annen (digital) oppstartsvanske har det vært, men det læres av erfaringer og det gjøres stadig forbedringer. Et viktig utgangspunkt for skolen har vært å legge til rette for meningsfulle og varierte aktiviteter slik at elevene får brukt dagene på en god måte hjemme. Både elever, lærere og ledelse har hatt, og har fortsatt, en bratt læringskurve når det kommer til bruk av digitale verktøy. Verktøyene skal sikre en tettest mulig dialog mellom lærerne og mellom skolen og heimen i den spesielle situasjonen vi er i. Personalet ved skolen imponerer så langt med mange kreative løsninger. Arbeidet som gjøres preges av profesjonalitet, engasjement og deling.

Skole – hjem samarbeid er viktig
For å få til en best mulig opplæring når elevene er hjemme, er det avgjørende med god kommunikasjon mellom skolen, eleven og foresatte. Foresatte oppfordres til å ta kontakt med skolen dersom noe skulle være ekstra utfordrende. Det kan for eksempel være dialog om arbeidsmengde eller hvordan elevene har opplevd å jobbe med oppgaver og aktiviteter. Rektor oppfordrer alle elever og foresatte til å ha lav terskel for å ta kontakt, slik ta skolen kan hjelpe best mulig. Alle er på jobb for elevene.

Liv-Åse Lorentzen
Kommunalsjef for oppvekst og kultur