Senere på tyvetallet var det flere gode år, men da hadde prisene falt så kraftig at det nesten ble ulønnsomt å ruste seg ut for fiske.

Landene i Europa førte en proteksjonistisk handelspolitikk som blant annet rammet norsk fiskeeksport. Mange fikk problemer, både vanlige fiskere, fiskeoppkjøpere og handelsmenn.

Et flertall av de forretningsdrivende i Herøy gikk faktisk konkurs i løpet av 1920-tallet.

De vanskelige tidene betød dårlig skatteinngang og økte utgifter til fattighjelp for en kommune som allerede slet med betydelige gjeldsutgifter.

Herøy kommune gikk hardt frem for å drive inn skattene. Mange vanlige fiskere måtte se båt, bruk og husdyr gå på tvangsauksjon til fordel for kommunekassen.

Dette var imidlertid et tveegget sverd, i det kommunens inntekter ved salg av båten til en fisker ofte var mye mindre enn de utgiftene fattigvesenet etterpå fikk med å fø på den samme, nå båtløse, fiskeren.

For at færrest mulig skulle havne på fattigkassen ble det satt i gang med ”nødsarbeid”, finansiert med billige lån fra staten.

Formålet var å gi personer som ellers ville vært arbeidsledige en mulighet til å tjene penger, samtidig som en fikk utført samfunnsnyttige oppgaver.

I Herøy ble det for det meste snakk om veiarbeid. Fremdriften i arbeidet ble noe ujevn, siden det meste av arbeidstokken var over alle hauger så snart de forskjellige sesongfiskeriene startet.

Den første bilen kom ikke til Herøy før i 1937.

Av Børge Evensen. (Fra Herøyfjerdingens papirutgave juli 2012)

Kilder: Kåre Hansen (Jubileumsbok, i trykk).

Foto: Agnar Thoresen.