Etter mange år som rektor og en sentral skikkelse i skolemiljøet, har Lars Olav Mogård-Larsen valgt å trappe ned og overlate stafettpinnen til en ny leder. Med en karriere som startet allerede i 1998 som rektor, har han vært en viktig drivkraft i utviklingen av både skole og lokalsamfunn.
Fra 1. juni er det Erlend Balseth (35) som har tatt over roret ved Herøy skole etter Lars Olav.
Vi har tatt en prat med ham, og presenterer også den nye rektoren i en egen sak.
Stort engasjement
Gjennom årene har Lars Olav vært involvert i en rekke prosjekter, både innen skole, kultur og idrett. Han har ledet korps og kor, vært trener innen fotball og volleyball og hatt en sentral rolle i utviklingen av skolen som et samlingspunkt i bygda. Bibliotek, idrettshall, kultursal, oppgradering av uteområder, utbygging og renovering av skolebygg og innkjøp av robåter er ting som har blitt realisert i hans tid. Nå har det også kommet et flott svømmebasseng.
Som dirigent og drivkraft i Herøy Musikkorps har han vært en uunnværlig ressurs, og siden han kom til kommunen har han også engasjert seg i korarbeid og hatt hovedansvaret for en rekke kulturarrangementer. I tillegg har han vært fotballtrener i nærmere ti år. Det er med andre ord ingen tvil om at Lars Olav har satt tydelige spor etter seg i lokalsamfunnet, både i skolen og i kulturlivet.
- Jeg har alltid ment at for at et lokalsamfunn skal fungere godt, må alle bidra med det de kan. Noen trener lag, andre sitter i styrer, baker kaker eller deltar på dugnader. Det viktigste er at man deltar, sier han.
Godt samarbeid
Han trekker også frem det gode samarbeidet med ansatte, elever, foresatte og kommunens administrasjon. Jeg har hele tiden hatt flinke folk rundt meg.
- Jeg har alltid forfektet at man må snakke med hverandre og ikke om hverandre. Det er viktig at det skal være trygt og godt å si ifra, og at ingen skal kvie seg for dette. Det er en tid for alt. Jeg har vært tilgjengelig døgnet rundt i mange år, og nå er det godt å kunne gi stafettpinnen videre. Dessuten har mye tid gått til diverse møtevirksomhet.
Utfordringer fremover
Innholdet i skolen har over år endret seg med nye læreplaner. Man skal være lojale overfor disse, men samtidig er det viktig å fokusere mye på de grunnleggende ferdighetene.
Vi opplever at det er trangt på barnetrinnet, det er viktig å få til gode prosesser når skolen skal ominnredes og bygges ut. Det må også legges til rette for en god opplæring for alle, inkludert alle våre flerspråklige elever.
Lars Olav peker også på den digitale utviklingen går fort.
- Vi har vært inne i en stor digitaliseringsprosess de siste årene, og det er klart at de yngre tar dette lettere enn en som er 62 år. Jeg må også være så ærlig å si at min kone Rita har sagt at jeg snart må begynne å tenke litt mer på meg selv, og ikke være så tilgjengelig hele tiden. Jeg er derfor glad for at jeg nå har fått muligheten til å gå over i en ny rolle der jeg blant annet skal jobbe med oppvekstplan, noe undervisning og kulturarbeid.
- Jeg vil støtte den nye rektoren og bidra der det trengs, men ønsker på ingen måte å være «den syvende far i huset», avslutter Mogård-Larsen.