Fylkesrådet hadde møte mandag 29. juni og behandlet skoleskyssproblematikken for elever ved den videregående skolen som pendler fra Herøy.
 
Foreløpig foreligger det ingen ruteplan, men fylkesrådet har likevel sagt mye om hvordan innretningen på rutene blir.
 
Herøyfjerdingens journalist er på ferie, men siden dette er av så stor allmenn interesse legger vi ut vedtak og sakspapirer fra fylkesrådet:
 

Fylkesrådens vedtak
1. Nye ruteplaner for fartøyene ”Vegtind” og ”Thorolf Kveldulfsøn” iverksettes fra skolestart 19.08.2009.
2. Fartøyet ”Thorolf Kveldulfsøn” stasjoneres i Sandnessjøen.
3. Ruteendringene løses innenfor gjeldende økonomiske ramme.
4. Fylkesråden for samferdsel får fullmakt til å foreta de siste nødvendige tilpasninger av rutene.
 
 Først en bearbeidet kortversjon:
 
Fylkesråden for samferdsel har bedt om en løsning der grunnskoleskyss i Herøy fortsatt utføres med hurtigbåt og til samme skoletidspunkt som for inneværende skoleår. Dermed vil transport til videregående skole ikke utføres med ”Thorolf Kveldufsøn”.
 
Valgte ruteløsning for ”Thorolf Kveldulfsøn” bygger på forslaget fra Herøy kommune som ble presentert i februar med endret stasjoneringssted til Sandnessjøen.
 
Løsningen innebærer at ”Thorolf Kveldulfsøn” får en ruteplan for skoleåret og en for sommersesongen. Båten stasjoneres i Sandnessjøen og ruteplanen gir mulighet for arbeidspendling til sentrale Herøy.
 
Første tur til Sandnessjøen følger samme mønster som dagens tur fra og med Sandvær. Turen brukes av grunnskoleelever. Siste tur er identisk med dagens tur til og med Sandvær.
 
I valgte ruteløsning starter første tur i Sandnessjøen, og siste tur returnerer til Sandnessjøen. Arbeidsreiser mellom Sandnessjøen og Herøy vil være mulig.
 
I skoleåret anløpes Vega kun på fredag og søndag, mens antall anløp økes i skolens sommerferie.
 
Ettermiddagsturen er lik nåværende tur, også den tilpasset grunnskoleskyss. Det vil således ikke bli ventetid på Austbø for reisende som skal videre med skolebussen mot Hestøysund.
 
Rutetilbudet for sommersesongen vil delvis ivareta reiselivsbedriftenes behov. Utvidet behov i
skuldersesong og flere turer mellom Sandnessjøen og Vega i sommersesongen betinger økte bevilgninger til reiselivssatsing.
 
økte bevilgninger må vurderes etter at næringens behov avklares på eget reiselivsseminare planlagt gjennomført høsten 2009.
 
Rutebåten ”Vegtind” får tidligere start på første tur av hensyn til korrespondanse med fly. Som en konsekvens må siste tur avsluttes tidligere for at mannskapets nattehvile kan holdes innenfor regelverket.
 
Det er foretatt en utvidelse til Sandnessjøen med en ny reisedag, og liggetiden i Sandnessjøen er økt fra 1,5 til 3 timer. Disse endringene innebærer forbedret tilbud, spesielt for reisende på dagsbesøk til f.eks sykehus i Sandnessjøen.
 
De to ukedagene hvor båten ikke har tur til Sandnesssjøen er ruteplanen justert på formiddag for bedre korrespondanse med fly.
 
Rutejusteringene for å korrespondere med fly er lagt inn etter ønske fra Vega kommune, og
ruteendringer på lørdag og søndag i forhold til høringsforslaget er også foretatt etter kommunens ønske.
 
Økonomi
Hele produksjonen for begge hurtigbåtene ”Thorolf Kveldulfsøn” og ”Vegtind” er holdt innenfor
samme kostnadsnivå som tidligere.
-------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
Hele saksdokumentet:
 
FYLKESRÅDSSAK
Saksnummer Utvalg/komite Møtedato
110/09 Fylkesrådet 29.06.2009
 
 
Endring ruteføring for båtrutene Sandnessjøen-Austbø-Herøy-Vega
og Vega-Brønnøysund-Sandnessjøen
 
Sammendrag
 
Denne saken omhandler helårig løsning for rutene Sandnessjøen-Austbø-Herøy-Vega og Vega-
Brønnøysund-Sandnessjøen. Produksjonen i disse rutene utføres i dag av hhv. ”Thorolf
Kveldulfsøn” og ”Vegtind”. Nye ruteplaner for disse to hurtigbåtene foreslås iverksatt fra skolestart
høsten 2009. Endelig løsning vil også bli lagt til grunn ved kommende anbudsutlysning for rutene.
For sommersesongen 2009 er ruta for ”Thorolf Kveldulfsøn” midlertidig endret tilbake til gammel
ruteplan som før august 2008.
 
Hurtigbåten ”Thorolf Kveldulfsøn” foreslås stasjonert i Sandnessjøen istedet for på Vega(Kirkøy).
Som direkte følge av dette vil ruten gi et bedre tilbud for arbeidspendlere til sentrale Herøy. Det har
vært søkt funnet løsninger hvor ruten i tillegg til grunnskoleskyss og arbeidspendling også skulle
dekke reisebehovet til/fra videregående skole i Sandnessjøen.
 
Samtidsproblematikken mellom de ulike skoletransportene er det imidlertid ikke funnet noen gjennomførbar løsning på. Transport til/fra videregående skole i Sandnessjøen holdes dermed uendret. Grunnskoleskyss prioriteres utført med hurtigbåtruta.
 
For å kompensere bortfall av reisetilbud mellom Vega og Sandnessjøen med ”Thorolf Kveldulfsøn”
foreslås utvidelse av antall turer med ”Vegtind” på strekningen Brønnøysund-Vega-Sandnessjøen. I
tillegg gjøres mindre tilpasninger i øvrige ruteplan for ”Vegtind”, blant annet for bedre tilpasning
mot flypassasjerer.
 
Hele produksjonen for begge hurtigbåtene ”Thorolf Kveldulfsøn” og ”Vegtind” er holdt innenfor
samme kostnadsnivå som tidligere.
 
Bakgrunn
Endringer i rutene Vandve-Solfjellsjøen og Regionpendelen ble behandlet i fylkesrådssak 067/09,
og vedtatt iverksatt fra 02.06.2009. Saken omhandlet de rutemessige konsekvensene som følge av
nødvendig opprettelse av grunnskoleskyss etter nedleggelse av skole på Vandve.
2
I samme sak ble ruteplanen for hurtigbåten ”Thorolf Kveldulfsøn” vedtatt tilbakeført til fjorårets
sommerrute for perioden juni – august 2009.
Fylkesråden varslet i saken at det ville komme en egen sak der skole- og arbeidspendling i Herøy
søkes løst fra høsten 2009.
 
Herøy kommune ønsker også at elever i videregående skole skal kunne pendle med hurtigbåt fra
høsten 2009. I dag reiser disse elevene med ferge inn til fastlandet og buss videre til skolen.
Ønsket om hurtigbåtpendling for videregående elever ble presentert av Herøy kommune i møte med
fylkeskommunen 11.02.2009., ca en uke før utløpet av høringsfristen i forbindelse med
fylkesrådssak 067/09. Fylkesråden ønsket å komme tilbake med ny sak der ulike pendlingsbehov
søkes innarbeidet i samme ruteplan.
 
 
Denne saken tar for seg problemstillingen som nevnt ovenfor, hvor ulike reisebehov er søkt løst
innenfor gjeldende økonomiske ramme.
 
 
Problemstilling
Ny sommerrute for hurtigbåten ”Thorolf Kveldulfsøn” ble behandlet som del av fylkesrådssak
067/09. Dette omhandlet bare kortsiktig løsning for sommeren 2009, og komplett helårig
ruteløsning var ikke med i saken.
 
 
Det har vært ytret ønske fra Herøy kommune om at mulighet for pendling med hurtigbåt til arbeid
og videregående skole innarbeides i ny ruteplan.
For at det skal være mulig å etablere pendlertilbud med ”Thorolf Kveldulfsøn” for elever i
videregående skole må samtidsproblematikken i ruten løses.
 
Det er her ikke mulig å etablere pendlertilbud med hurtigbåt for elever i grunnskole og
videregående skole uten å bruke to fartøyer eller å endre skoletidspunkt. Tidspunkt for skolestart
har til nå gjort det umulig å løse begge skyssbehov med samme båt.
Bruk av to fartøyer vil medføre kostnadbruk ut over gjeldende ressursrammer. Når ett av tilbudene
skal velges, er grunnskoleskyss en prioritert oppgave.
 
I møtet som fant sted februar 2009 deltok ordførerne i Herøy og Vega og daværende fylkesråd for
samferdsel Geir-Ketil Hansen. Herøy kommune presenterte nye ruteforslag som tok hensyn til
skolependling både i grunnskole og videregående skole. Samtidighetsproblemet skulle kommunen
løse ved fremskynding av skoledagen for grunnskolen i kommunen. Dermed ville begge
elevgruppene kunne reise med samme tur på morgenen. Båten skulle da kunne frakte
grunnskoleelever til sentrale Herøy og elever til videregående skole videre til Sandnessjøen.
 
 
Møte februar 2009:
Hovedmomenter:
· Tidligere skolestart ved grunnskolen i Herøy skulle kommunen ha på plass til skolestart
høsten 2009. Skolestart skulle fremskyndes fra kl. 0830 til kl. 0800.
3
· Herøy kommune foreslo at hurtigbåten ”Thorolf Kveldulfsøn” skulle stasjoneres i
Sandnessjøen. Begge ordførerne bekreftet at fisketransport fra Vega til Herøy var opphørt.
Det var derfor ikke behov for daglig morgentur fra Vega av hensyn til fisketransport.
· Med stasjoneringssted for denne hurtigbåten flyttet til Sandnessjøen, vil reisetilbudet
mellom Vega og Sandnessjøen påvirkes. Ved endring av stasjoneringssted for ”Thorolf
Kveldulfsøn” må også ruteplan for hurtigbåten ”Vegtind” i rute Vega - Brønnøysund –
Sandnessjøen vurderes. Økning av antall turer på strekningen Brønnøysund-Vega-
Sandnessjøen med ”Vegtind” bør vurderes for å kompensere redusert reisetilbudet i den
andre ruten.
 
 
For sommersesongen 2009 krevde ordførerne hurtigbåten ”Thorolf Kveldulfsøn” tilbake i
sin opprinnelige rute av hensyn til reiselivsnæringens allerede planlagte aktivitet/trykte
brosjyrer osv., samt gjenopprettelse av tilbud til sør-øyene i Herøy. Det ble også påpekt at
reiselivsnæringens behov for fremtiden må ivaretas i form av økt ruteaktivitet gjennom en
utvidet sommersesong.
Under forutsetning av at permanent ny ruteplan måtte ligge innenfor dagens kostnadsramme
aksepterte Fylkesråd for samferdsel en løsning i to trinn :
 
1. Sommerrute 2009 for ”Thorolf Kveldulfsøn” gjennomføres samtidig med endringene i
rutene til Vandve og Regionpendelen.
2. Utsendelse av ny høring for rutene til hurtigbåtene ”Thorolf Kveldulfsøn” og ”Vegtind” der
arbeids- og skolependling i Herøy søkes ivaretatt fra skolestart høsten 2009.
Ordførerne i Alstahaug, Herøy og Vega ble lovet nytt møte med fylkeskommunen når utkast til nye
ruter var klart slik at eventuelle korrigeringer kunne foretas før utsendelse av ny høring.
 
Dette oppfølgingsmøtet ble holdt 19.03.2009
 
Møte 19.03.2009 :
 
Hovedmomenter:
· Nordland fylkeskommune presiserte at det ikke var mulig å innfri alle krav innenfor
kostnadsrammen. Utvidet sommersesong for reiselivsnæringen og økt produksjonen
mellom Herøy og Sandnessjøen vil ikke kunne realiseres i denne omgang.
· Kommunene prioriterte en sommerløsning for ”Thorolf Kveldulfsøn” med anløp av Vega på
formiddag og kveld 3 ukedager samt helg.
· ”Vegtinds” turer til Sandnessjøen ble foreslått utvidet med en dag, og det kom fram ønsker
om en bedre rutetilpasning til flykorrespondanser på turene mellom Vega og Brønnøysund.
· Nordland fylkeskommune opplyste kommunene om at reiselivsnæringens behov vil bli
drøftet på eget seminar til høsten. Det vil være naturlig å fokusere på sesongbehov og bruk
av midler til reiselivsatsing. Om det vil føre til en utvidelse av rutetilbudet for disse rutene,
må fylkesrådet vurdere i en ny sak fremmet før neste sesong.
· Sommerrute 2009 for ”Thorolf Kveldulfsøn” gjennomføres samtidig med endringene i
rutene til Vandve og Regionpendelen. Iverksettes fra 02.06.2009 (sak 067/09).
 
Høring:
Aktuelle momenter fra møtet 19.03.2009 ble lagt inn i ruteplanene før forslaget ble sendt på høring
til berørte kommuner.
4
I svaret på høringen skriver Alstahaug kommune at avgang fra Sandnessjøen 1245, fremsatt fra
1330, vil føre til en ventetid på ca 45 minutter for passasjerer som skal videre med buss fra Austbø
til Hestøysund. Kommunen mener at Vega (Kirkøy) må anløpes alle dager, og det fokuseres på
betydningen av at Skålvær beholder anløp.
Vega kommune ber i høringen om mindre rutejusteringer mellom Vega og Brønnøysund for
”Vegtind”. Kommunen uttrykker bekymring for reduksjon av rutetilbud mellom Vega (Kirkøy) og
Sandnessjøen, særlig i forhold til satsingen på reiseliv og turisme i regionen.
Herøy kommune skriver blant annet i høringen at kommunen går inn for et ruteopplegg som
imøtekommer skolestart kl 0800 for barne- og ungdomsskolen og at elever i videregående skole
skal kunne bo hjemme og reise til/fra skolen med hurtigbåt. Kommunen vil ha et godt tilbud innad i
kommunen og til regionsenteret, og reiselivsnæringen må få best mulig tilbud for å ivareta sine
næringsinteresser.
Med bakgrunn i disse behovene vedla kommunen et nytt ruteforslag. Det nye forslaget fra
kommunen tok imidlertid ikke hensyn gjeldende økonomiske rammer. Produksjons- og
kostnadsnivået var høyere enn rammen.
I telefonsamtale med saksbehandler gir ordfører i Herøy uttrykk for at endring av skolestart blir
vanskelig å gjennomføre uten at kommunens nye forslag blir lagt til grunn. Det blir presisert fra
Nordland fylkeskommune at kostnadsrammen ikke skal overskrides.
Kommunens forutsetning for endring av skoletidspunkt for grunnskole var altså at deres nye
ruteforslag ble lagt til grunn. Ut fra økonomiske betraktninger er dette ikke mulig. Tidspunkt for
skolestart i Herøy er dermed å betrakte som uendret, og dermed er heller ikke
samtidsproblematikken løst. Forutsetningen for å utføre felles skoleskyss er dermed ikke til stede.
Kommunen har senere bedt fylkesråden for samferdsel om møte for å drøfte en løsning med
grunnskoleskyss med suppleringsferje og skyss av videregående elever med hurtigbåten. Dette vil
kreve endring og utvidelse av ferjerutene og behov for egen skyss med bil mellom Husvær og
Brasøy ferjekai. Utredning av praktiske og økonomiske forhold rundt en slik løsning vil ta tid. Det
vil ikke være mulig å få på plass innen skolestart høsten 2009.
Fylkesråden ønsker at saken sluttbehandles nå, og har bedt administrasjonen om å utarbeide
ruteplaner for ”Thorolf Kveldulfsøn”, hvor lovpålagt grunnskoleskyss prioriteres. Dette innebærer
at elevene i videregående skole må pendle med ferge og buss som før. Vurdering av eventuelle
andre løsninger må gjøres senere.
 
Vurderinger og konsekvenser
Denne saken er vurdert opp mot kriteriene som fylkestinget har vedtatt i sak 10/2008: ”Kriterier for
prioriteringer av sjøverts kollektivtrafikk med hurtigbåt og fylkesvegferger i Nordland”. I kriteriene
har lovpålagt grunnskoleskyss første prioritet.
 
Herøy kommunes nye ruteforslag som fulgte vedlagt høringsuttalelsen er i strid med kravet om å
holde kostnadene innenfor rammen. Produksjonen er for omfattende til at forslaget kan
gjennomføres. Herøy kommunes siste forslag om å bruke suppleringsferga til grunnskoleskyss, vil
ikke bli realitetsbehandlet i denne saken. Det vil kreve en omfattende utredning som ikke vil være
ferdig innen skolestart i august 2009.
5
Fylkesråden for samferdsel har bedt om en løsning der grunnskoleskyss i Herøy fortsatt utføres med
hurtigbåt og til samme skoletidspunkt som for inneværende skoleår. Dermed vil transport til
videregående skole ikke utføres med ”Thorolf Kveldufsøn”.
Valgte ruteløsning for ”Thorolf Kveldulfsøn” bygger på forslaget fra Herøy kommune som ble
presentert i februar med endret stasjoneringssted til Sandnessjøen.
Løsningen innebærer at ”Thorolf Kveldulfsøn” får en ruteplan for skoleåret og en for
sommersesongen. Båten stasjoneres i Sandnessjøen og ruteplanen gir mulighet for arbeidspendling
til sentrale Herøy.
 
Første tur til Sandnessjøen følger samme mønster som dagens tur fra og med Sandvær. Turen
brukes av grunnskoleelever. Siste tur er identisk med dagens tur til og med Sandvær. I valgte
ruteløsning starter første tur i Sandnessjøen, og siste tur returnerer til Sandnessjøen. Arbeidsreiser
mellom Sandnessjøen og Herøy vil være mulig.
 
I skoleåret anløpes Vega kun på fredag og søndag, mens antall anløp økes i skolens sommerferie.
Ettermiddagsturen er lik nåværende tur, også den tilpasset grunnskoleskyss. Det vil således ikke bli
ventetid på Austbø for reisende som skal videre med skolebussen mot Hestøysund.
Rutetilbudet for sommersesongen vil delvis ivareta reiselivsbedriftenes behov. Utvidet behov i
skuldersesong og flere turer mellom Sandnessjøen og Vega i sommersesongen betinger økte
bevilgninger til reiselivssatsing. Eventuelle økte bevilgninger må vurderes etter at næringens behov
avklares på eget reiselivsseminare planlagt gjennomført høsten 2009.
 
Rutebåten ”Vegtind” får tidligere start på første tur av hensyn til korrespondanse med fly. Som en
konsekvens må siste tur avsluttes tidligere for at mannskapets nattehvile kan holdes innenfor
regelverket. Det er foretatt en utvidelse til Sandnessjøen med en ny reisedag, og liggetiden i
Sandnessjøen er økt fra 1,5 til 3 timer. Disse endringene innebærer forbedret tilbud, spesielt for
reisende på dagsbesøk til f.eks sykehus i Sandnessjøen. De to ukedagene hvor båten ikke har tur til
Sandnesssjøen er ruteplanen justert på formiddag for bedre korrespondanse med fly.
Rutejusteringene for å korrespondere med fly er lagt inn etter ønske fra Vega kommune, og
ruteendringer på lørdag og søndag i forhold til høringsforslaget er også foretatt etter kommunens
ønske.
 
Økonomi
Hele produksjonen for begge hurtigbåtene ”Thorolf Kveldulfsøn” og ”Vegtind” er holdt innenfor
samme kostnadsnivå som tidligere.
 
Vedtakskompetanse
Fylkestingets vedtak i sak 10/2008, Årsbudsjett og pålegg om ikke å bruke mer ressurser på
samferdselssektoren.
6
Fylkesrådens innstilling til vedtak
1. Nye ruteplaner for fartøyene ”Vegtind” og ”Thorolf Kveldulfsøn” iverksettes fra skolestart
19.08.2009.
2. Fartøyet ”Thorolf Kveldulfsøn” stasjoneres i Sandnessjøen.
3. Ruteendringene løses innenfor gjeldende økonomiske ramme.
4. Fylkesråden for samferdsel får fullmakt til å foreta de siste nødvendige tilpasninger av
rutene.
Bodø den 29.06.2009
May Valle
fylkesråd for samferdsel
29.06.2009 Fylkesrådet
FRÅD-110/09
Vedtak
Innstillingen vedtatt.