Nordland fylkeskommune har startet forberedelsene til rivingen av den gamle Herøysundbrua. Selve riveprosessen er planlagt på nyåret, men allerede nå pågår det arbeid i området.
Fra slutten av oktober startet gravearbeid på sørsiden av den gamle brua. Arbeidet utføres av Miljøsanering Nord AS på vegne av Nordland fylkeskommune. Her forberedes en midlertidig lagringsplass for bruelementer og en anleggsvei som tar hensyn til både miljø og adkomst. Det legges også opp en midlertidig fylling på sørsiden, der massene brukes til å jevne ut terrenget.
Arbeidstid og støy
Arbeidene vil foregå på hverdager fra kl. 07:00 til 19:00, og på lørdager fra kl. 07:00 til 15:00. Det skal ikke være aktivitet på anlegget på søndager. Faggruppeleder Terje Krommen i Nordland fylkeskommune understreker at enkelte av disse aktivitetene kan medføre støy i området.
Væravhengig prosess
Selve rivingen er svært væravhengig. Det betyr at det kan bli avvik fra ordinær arbeidstid dersom man må utnytte gunstige værforhold.
- Dette skal være unntaket, men vi ønsker å informere om at det kan skje, sier faggruppeleder Terje Krommen i Nordland fylkeskommune.
Bruk den nye brua
Den gamle Herøysundbrua er stengt for trafikk, og det er satt opp byggegjerder og skilting i forbindelse med rivearbeidene. Nordland fylkeskommune oppfordrer derfor innstendig alle myke trafikanter til å bruke den nye brua, siden det ikke vil være mulig å gå eller sykle over den gamle.
- Følg skiltingen og respekter sperringene – dette er avgjørende for egen sikkerhet. Trafikken på fylkesveien vil foreløpig gå som normalt, men vær oppmerksom på anleggstrafikk i området. Husk refleks når du ferdes langs veien, oppfordrer byggeleder Nadja Benjaminsen.
Brua bandt sammen Sør-Herøy og Nord-Herøy i nesten 60 år
Den gamle Herøysundbrua ble åpnet i 1966 og var en viktig del av fylkesvei 828. Brua knyttet sammen Sør-Herøy og Nord-Herøy og ble et symbol på utviklingen i kommunen. Med en lengde på 153,9 meter og en fri høyde på 12 meter var den en imponerende konstruksjon for sin tid. Brua var bygget i spennarmert betong og hadde et største spenn på 60 meter. [no.wikipedia.org]
I 2019 ble det oppdaget omfattende skader i konstruksjonen, og spesialtransport ble nektet å kjøre over brua. Dette førte til at Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen startet planleggingen av en ny bru i 2020. Prosjektet med ny bru inkluderte også riving av den gamle, og den totale kostnadsrammen er beregnet til rundt 270 millioner kroner.
Fra smal og bratt til trygg og moderne
Den gamle Herøysundbrua har stått i snart 60 år, men den smale og bratte konstruksjonen har gjennom årene ført til flere tilfeller av fastkjørte trailere og mange trafikkfarlige situasjoner. I tillegg hadde brua alvorlig korrosjon i spennarmeringen, noe som gjorde rehabilitering umulig.
Den nye Herøysundbrua, som ble åpnet 12. november 2024, er bygget for fremtiden: 138 meter lang, med to kjørefelt, egen gang- og sykkelvei, og dimensjonert for å vare i 100 år. Brua er laget av stål og betong og gir en tryggere og mer effektiv forbindelse mellom Sør-Herøy og Nord-Herøy.
Hva skjer nå?
Rivingen av den gamle brua starter tidlig i 2026, og sundet under brua vil være stengt for båttrafikk i perioden. Entreprenøren Miljøsanering Nord AS har fått oppdraget, og det er satt av 25 millioner kroner til rivearbeidet. Prosjektet skal være ferdig til våren 2026. [nfk.no], [nrk.no]









.png)







