HALD IKS og Herøy kommune ønsker å ta opp tråden fra rapporten som Vega Næringsselskap BA utarbeidet i 2007 om reiselivsmuligheter i Brasøy, Husvær og Sandvær.

Idédugnad Og foreslår å starte med et allmøte hvor befolkningen inviteres til idédugnad, diskutere handlingsplanen som også ligger i rapporten og kanskje ta noen beslutninger mot en ny handlingsplan.

Stig Neraas i Herøy kommune har invitert grendeutvalgene i Husvær, Brasøy og Sandvær til møtet, men presiserer at møtet er åpent for alle.

HALD IKS deltar Med på møtet blir også Anne-Sissel Jenssen og Sigrid Haarberg fra HALD IKS og disse vil involvere seg i utviklingsprosessen.

Møteplanen ser slik ut: - Planlegging av framtiden - Videreutvikling av sør-øyan som reiselivsmål - Bygde- og reiselivsutvikling

Fine reisemål Det finnes mange fine reisemål langs kysten, så det er viktig å definere stedets særpreg – hvilke verdier skal det satses på.

- Det finnes i dag seriøse aktører som kan fungere som en motor for videre satsning. Jeg tror alle er tjent med et større tilbud, kanskje også flere aktører.

Samarbeid viktig Jeg tror ikke disse er konkurrenter. Større aktivitet gir større muligheter og gjør stedet mer attraktivt for turister – til beste for alle.

Samarbeid - det å hjelpe hverandre - er viktig spesielt på en liten plass, mener Stog Neraas.

I rapporten som Vega Næringsselskap BA utarbeidet i 2007 heter det blant annet:

"En utvikling av turismen på Helgelandskysten kan i alle sammenhenger spille på den merkevarestrategien for Nordland som ble utarbeidet i 2005, og som vil bli førende for markedsføringen av Nordland i årene som kommer.

Kjernen i kundeløftet er opplev verdens vakreste kyst,  gjennom de seks elementene som er beskrevet i figuren under.

Finne sin plass Det er åpenbart at både Herøy som reisemål generelt og opplevelsen av Brasøy og Husvær vil kunne ”finne sin plass” i det bildet som skal skapes av Nordland som reisemål i årene som kommer.

I praksis betyr denne måten å tenke på at Herøy utvikler og ”leverer” til markedet (kundene) reiselivsprodukter som kan knyttes til et eller flere av de elementene i kundeløftet som Nordland gir gjennom merkevarebyggingen.

Eksempelvis opplevelser knyttet til det mangfoldige øyriket, fjellene møter havet, aktive naturopplevelser og fiskeri- og kystkultur.

Kajakk og sykkel Herunder ligger også satsing på sykkelturisme, kajakkturisme, fisketurisme og såkalt kunnskapsturisme (målgrupper med særlig interesse for flora, fauna, kulturhistorie).

Herøy ligger i et øyrike langs ved verdens vakreste kyst, der havbruk og fiskeri har vært viktig for utviklingen av grunderkulturen i kommunen.

Se på andre muligheter Strukturendringer og nedlegging av bedrifter tilknyttet disse næringen gjør at innbyggerne blir nødt til å se på andre muligheter for å skaffe seg inntekt eller tilleggsinntekt.

Spesielt gjelder dette Brasøy, Husvær og Sandvær", sakser vi fra rapporten som kom i stand etter at rådmann Roy Skogsholm ønsket å se nærmere på mulighetene for å utvikle kommunen som reisemål.

Vega Næringsselskap BA  fikk da i oppdrag å gjøre noen betraktninger rundt reisemålsutvikling generelt i kommunen, med en utdypende analyse av Brasøy og Husvær.