Transportplanlegger i fylket Lise Grønning antydet spøkefullt etter episoden på Herøysundbrua at dette var avtalt spill. Noe ordfører Arnt Frode Jensen og Plan- og Utviklingssjef Roy Nilssen selvsagt kunne tilbakevise.
 
For akkurat da delegasjonen fra Statens veivesens fylkesadministrasjon gikk over brua kom det ingen vogntog. Det hadde kanskje kommunens folk i sitt stille sinn ønsket.
 
Tydelig nok
Men det var tydelig nok det som skjedde i dag.
 
Og bildet av transportplanlegger Lise Grønning som akkurat har snakket med barnehage-ungene før hun oppdager traktoren på vei over brua sier alt.
 
Simen Thoresen og Jonas Knutsen hadde god kontroll på ungene som både var sammen i en lang line og holdt seg godt inntil rekkverket.
 
Ikke mye plass
Med folk på begge sider av kjørebanen ble traktorføreren litt i tvil om hva han skulle gjøre, før han forsiktig passerte.
 
Men det var ikke mye klaring mellom barna og de store traktorhjulene.
 
På vei ned kommenterte Lise Grønning at Herøysundbrua kunne passe godt som gang- og sykkelvei.
 
Farlig overgang
Etter dette tok Plan- og Utviklingssjef Roy Nilssen – for anledning som sjåfør – delegasjon videre rundt til flere kritiske trafikksikkerhets-messige steder på Sør-Herøy.
 
Blant annet fikk de besøkende tydelig demonstrert at det kan være farlig å passere gangfeltet sør for barneskolen. Fra den ene siden av gang- og sykkelveien til den andre.
 
Videre gikk turen til Tennsundbrua hvor det ble diskutert lysregulering.
 
Høy kant
Ved nedkjørselen til Flostad var distriktsveisjef Kjell Skjerve opptatt av at kanten på fortauet er så høy at syklister lett kan få seg en ublid overraskelse.
 
- Kanskje bør kanten gjøres enda høyere og så kan det legges opp til passering av veien noen meter unna selve krysset, mente Skjerve som la til at dette burde være en enkel sak å ordne.
 
Uoversiktlig sving
Fyllinga i Brunsvika er både uoversiktlig, samtidig som veien lett fryser til. Denne kombinasjonen er farlig og Plan- og Utviklingssjef Roy Nilssen fikk tydelig vist akkurat dette.