Markedsundersøkelsen er gjort i regi av Herøy næringsforening i et år hvor turistkontoret i Herøy har opplevd en stor økning i antall besøk, fra 1313 i fjor til 2117 i år.

TV-program om Helgeland Daglig leder Jørn Moe ved Herøy ASVO, som har ansvaret for turistkontoret, mener økningen skyldes to ting.

- Ferjetilbudet i fjor var meget rotete med mange kanseleringer. Men jeg tror også at økningen kan ha sammenheng med programmer om Helgeland på TV, sier Moe.

På spørsmål om hvor de besøkende fant informasjon om Herøy, var nettopp TV-programmet "Jenter på hjul" (TV 2) trukket fram.

Familietilknytning til Herøy ble også nevnt.

Tynt grunnlag Torsdag la Jens Norum fra Hwerøy Bedriftsservice AS fram undersøkelsen under det ekstraordinære årsmøtet i Herøy næringsforening på Brygga.

Norum presiserte at grunnlaget for undersøkelsen er ganske lite.

Rundt 100 skjemaer ble levert ut til turister denne sommeren og det har kun kommet tilbakemeldinger fra rundt 25 prosent av disse.

Men likevel er det interessante ting som kommer fram i undersøkelsen, som blir sammenliknet med en liknende undersøkelse fra 2009.

Fornøyd med mattilbudet Blant annet at langt flere er fornøyd med serveringstilbudet av mat i Herøy i år.

25 prosent syns tilbudet er meget bra, mot bare 10 prosent i 2009. Andelen som syns tilbudet er tilfredsstillende har økt fra 33 til 58 prosent.

Blant kommentarene leser vi at skiltingen er dårlig til serveringsstedene og åpningstidene er ustabile.

For to år siden svarte hele 33 at mattilbudet var dårlig. I år var det ingen som var av den meningen.

Rydd i fjæra På spørsmål om hvor tilfreds de besøkende er med handels- og servicenæringen i Herøy fordeler svarene seg med 50-50 på ”Meget bra” og ”Tilfredsstillende”.

Mindre bra er tilbakemeldingene om hvor rent og ryddig det er i Herøy.

For to år siden svarte 52 prosent ”Meget bra” på dette spørsmålet. I år var andelen bare 30 prosent, men det var dobbelt så mange som mente at dette var tilfredsstillende i år – 65 prosent mot 38 for to år siden.

Vi får blant annet tydelig beskjed om å rydde i fjæra fra noen av de som svarte.

Ekstremt irriterende ferjekø Hver femte av de spurte er meget bra fornøyd med tilbudet om tilrettelagte aktiviteter til turistene. Kalvparten syns tilbudet er tilfredsstillende.

Men til dette spørsmålet har det haglet med kommentarer. Blant annet har en svart følgende:

”Få større ferje. Det er ekstremt irriterende å stå som nummer tre i ferjekø på Flostad og ikke komme med fordi det står biler på Austbø som har prioritet”

Andre kommentarer er: - Savner NEX - Savner tunnel - For dårlig reisetilbud til sørøyene i turistsesongen - Nesten umulig å få middag etter klokken 18 - Savner opparbeiding av rasteplasser med benker og eventuelt grill. Og plass til bobiler. - Savner opparbeiding av fiskeplasser for funksjonshemmede

Satsingsområder Spennende er også hvordan de besøkende har svart på spørsmålet:

”Dersom du skulle velge tre satsingsområder i Herøy som gjør kommunen mer attraktiv for deg som besøkende – hvilke tre av de følgende områdene bør det satses på?”

Førsteprioritet har ”Mat”, mens ”Ferjetransport” følger som en god nummer to som førsteprioritet.

Deretter følger service, overnatting og servicetilbud.

Søppel Når turistene har satt opp ting som bør ha andreprioritet er det et svar som skiller seg ut: Rydding av søppel. 29 prosent har svart det.

Bedre veistandard følger deretter sammen med overnattingstilbud.

På tredjeprioritet kommer først bedre skilting, servicetilbud, tilgjengelighet med bil og mat likt.

Markedfør bedre En morsom tilbakemelding var fra familien som på grunn av dårlig skilting havnet havnet på Seløy Kystferie:

- Er fra Østlandet og havnet her (Seløy Kystferie) ganske tilfeldig. For et sted! Dere må jo reklamere mer for dere selv, i samarbeid med Dønna som har fjellene!"