"Det må betraktes som uforsvarlig at en vei med en døgntrafikk på 2600 har blandet trafikk med myke trafikkanter med stor andel barn, biler og et stort antall vogntog i et kjørefelt.

Dette forverres ytterligere ved vanskelige føreforhold på vinteren".

Det skriver rådmann Roy Skogsholm i et brev til samferdselsråd i Nordland Fylkeskommune May Valle.

Oppfordring fra Valle

Henvendelsen skjer nærmest etter oppfordring fra Valle etter besøket i Herøy 18. august i år.

Både May Valle og fylkesråd for næring Arve Knutsen ble begge bekymret over de problemer Herøysundbrua representerer, ikke minst trafikksikkerhetsmessig.

Valla var meget klar i møtet med Herøy kommune:

- Kjempestor utfordring

- Dette er en kjempestor utfordring. Brua må behandles som et trafikksikkerhets-tiltak. Slik det er i dag kan vi ikke ha det, uttalte hun blant annet.

Hun ønsket da å løfte ny Herøysundbru inn på fylkeskommunens planverk nettopp som et trafikksikkerhetstiltak.

Brevet fra rådmann Skogsholm er derfor en oppfølging fra møtet 18. august.

Flere løsninger

Flere løsninger har vært vurdert gjennom tidene. En løsning har vært å henge en gangbru på eksisterende bru. Denne løsningen er forlatt fordi brukonstruksjonen ikke tålte belastningen.


I 2008 fikk Herøy kommune utarbeidet et teknisk forprosjekt for ny bru av Dr. Ing. A. Aas-Jacobsen Trondheim AS – IDEA Engineering AS.


De la fram to alternative løsninger:
1. Ny stålbru med to kjørefelt + gangfelt. Riving av gammel betongbru. Pris: 38,5 millioner kroner.

 
2. Ny stålbru med to kjørefelt. Den gamle brua beholdes som gang sykkelveg. Pris: 28,8 millioner kroner.

Herøy kommune har engasjert Asplan Viak for å lage et forprosjekt for sentrumsutvikling.

Promenadesystem

Landskapsarkitekten har i denne planen lagt inn promenadesystem helt fra Flostad gjennom sentrum.

Arkitekten anbefaler at den gamle brua over Herøysundet blir en del av dette systemet.

Rådmann Roy Skogsholm avslutter brevet til Fylkeskommunen med at bruproblemet først og fremst er et trafikksikkerhetstiltak som må løses uansett alternativ transportløsning for laks.

Utredes videre

"Vi ber om at prosjektet blir videre utredet og lagt fram i forbindelse med prioriteringen av veiprosjektene i Nordland. Herøysund bru er først og fremst et trafikksikkerhetstiltak som må løses uansett alternativ transportløsning for laks. Laksetransporten utgjør en svært liten andel av den trafikken som er på brua. Trafikksikkerhetsutfordringen vil være meget stor også uten laksetransporten", skriver rådmann Skogsholm.