Plan- og Utviklingssjef Roy Nilssen representerte Herøy kommune og hadde med seg Leif Petter Bratbak og Irene Lorentzen fra Statens veivesen.

Fartsdumper  Tom Wennemo fra FAU ved skolen deltok også på befaringen.

- Det vil bli satt opp fartsdumper helt inntil fotgjengerfeltene ved skolen. Dette er et forslag fra veivesenet og er samtidig et bedre forslag enn opphøyde gangfelt.

Det vil videre bli fartsgrense på 40 kilometer mellom de to gangfeltene, sier Plan- og Utviklingssjef Roy Nilssen i Herøy kommune.

Herøyholmen På Herøyholmen har man en utfordring med overgang til gang- og sykkelveien, for den delen av befolkningen som bor på østsiden av hovedveien.

- Dette løser vi ved å merke et nytt gangfelt ved åpningen i autovernet ved innkjøringen til den gamle veien til kirkegården/Jan Erik Jakobsen/Roald Køllersen.  

Kommunen blir nødt til å lage en utfylling ved betongblokka som begrenser trafikken på østsiden av veien.

40-sone hele veien? Det blir 40-sone også her, sier Roy Nilssen.

Men her har man en utfordring: Skal 40-sonen gå helt fra skolen til Herøyholmen eller skal det være et kort stykke med 50-sone midt imellom?

- Dette blir noe Statens veivesen må vurdere.

Også dette må vente til våren, sier Roy Nilsen og legger til at alt dette er trafikksikkerhets-tiltak for å sikre skoleveien for ungene.

Prix-området - Statens veivesen gjorde oss oppmerksomme på at fartsdumper og nedsatt hastighet kan bli til irritasjon for andre, sier Nilssen videre.

Mens Statens veivesen var i Herøy, så man samtidig på problemet med at det blir kjørt for fort i området ved Prix.

- Her fikk vi en avklaring med hensyn til plassering av skiltene. Når disse er flyttet, vil det være politiets oppgave å håndheve dette, sier Roy Nilssen.

Herøysundbrua Som alltid når Statens veivesen er i Herøy, ble det sett på Herøysundbrua.

- Vi var igjen enige om at brua ikke er et blivende sted på skoleunger, avslutter Nilssen.