Her er en pressemelding fra Sparebank 1 Nord-Norge:

Myndighetene har bedt norske banker sørge for oppdatert legitimasjon på alle kundene sine. Hensikten er å gjøre svindel vanskeligere.

I høst har tusenvis av kunder i SpareBank 1 Nord-Norge fått brev i posten og i nettbanken om at de må møte opp i banken for å legitimere seg på nytt.

– Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken, og at vi må lagre en kopi av legitimasjonen. Vi er også pålagt å ha kjennskap til hvordan kundene bruker produktene og tjenestene våre, sier Tom Rune Værnes, SpareBank 1 Nord-Norges banksjef i Sandnessjøen.

Hensikten er å beskytte enkeltpersoner og samfunnet som helhet mot ID-tyveri, svindelforsøk og økonomisk kriminalitet, som for eksempel hvitvasking og terrorfinansiering.

Det betyr at kundene må legitimere deg på nytt og svare på noen spørsmål, selv om de kanskje har vært kunde i banken i mange år. På Helgeland må over 2.000 av SpareBank 1 Nord-Norges kunder møte opp med legitimasjonen sin.

– Vi anbefaler å ta turen innom oss for å legitimere seg. Men vi vet at det for noen kan være vanskelig å komme seg til banken. Derfor skal vi legge ut på turne og ha ekstra åpningstider i Sandnessjøen. Vi ønsker å besøke noen av kommunene der vi ikke har et bankkontor, sier Værnes.

I tillegg er det også mulig å sende inn et bilde av sin legitimasjon, enten digitalt eller i posten. Det skal være enkelt for kundene å gjøre det vi ber dem om, sier banksjefen.

Ekstra åpningstid Sandnessjøen:
Torsdager 1600-2000: 31.10, 07.11, og 14.11
Lørdager 1100-1500: 02.11 og 09.11

Herøy, stand på Coop Prix onsdag 06.11 kl. 1430-1900

Dønna, stand på Spar Solfjellsjøen tirsdag 12.11 kl. 1300-1800

Leirfjord, stand på Coopsenteret onsdag 13.11 kl. 1430-1900