- Jeg har bedt om å få en fullstendig statistikk og det får vi i høst. Så får vi se.

Jeg var ikke glad for å kutte anløpet, men Dønna kommune ville ha bilførende hurtigbåt om morgenen foran alt annet. Den kostet fem millioner kroner og da måtte vi finne finanisering til dette.

Evalueringskrav Men - vi har knyttet et evalueringskrav til vedtaket, sa May Valle på direkte spørsmål fra ordfører Arnt Frode Jensen.

Jensen gikk direkte på sak og spurte om det var noen mulighet for å få tilbake anløpet på Bjørn.

- Vi skal ikke legge oss opp i trafikksystemet på Dønna, men NEXEN berører mange i Herøy også, sa Jensen.

Herøy ønsker NEXEN tilbake Dette så ut til å overraske samferdselsråden for samferdsel.

- Så dere ønsker at NEXEN går til Bjørn? Saka var kommet så langt med stadige nye krav fra Dønna, at det ble slik til slutt.

Men vi løfter ikke inn NEXEN uten at vi gjør andre grep. Jeg har vanskelig å forstå dette kravet om bilførende ferje.

Trafikktelling Men vi skal evaluere ordningen og foreta en trafikktelling. Når den tid kommer får vi ta et møte med Herøy og Dønna kommuner, sa May Valle.

Rådmann Roy Skogsholm skjøt inn at Herøy har størsteparten av de reisende om morgenen og at disse er næringslivsfolk.

- Disse syns det er greit med hurtigbåt uten at den trenger å være bilførende, la Skogsholm til.