Fredag kommer representanter for blant annet Statens veivesen til Herøy i forbindelse med åpningen av gang- og sykkelveien på Sør-Herøy.

- Vi vil forsøke å få til en befaring på Øksningan da, sier ordfører Arnt Frode Jensen til Herøyfjerdingen.

Planene går ut på å sprenge en gjennomgang i et steinbrudd om lag 100 meter nord for Kilværgården og la veien gå utenom Kilværgården. (se kartskisse her på samme side)

Denne omleggingen av veien ligger inne i Herøy kommunes trafikksikkerhetsplaner (senest vedtatt i kommunestyret 17. mars 2006).

Her ble det gjort følgende vedtak: Det rettes henvendelse til fylkeskommunen om å få med omlegging av innkjørselen til Øksningan inn på kommunens investeringsbudsjett, da ut fra trafikksikkerhetsmessige forhold. Det vil si for å unngå ulykker i en meget uoversiktlig kurve.

Fartsgrensen på veien er 60 kilometer i timen gjennom gården. I en brev til Herøy kommune fra Statens veivesen fra november 2005 heter det blant annet:

Veiens kurvatur innbyr ikke til høyere hastighet, heller tvert imot. En omlegging av fylkesveien som antydet fra kommunen vil si en lengde på om lag 350 meter for uttak av ganske store fjellmasser. Dette medfører igjen at kostnadene vil bli høye

I brevet leser vi videre at Statens veivesen, ut fra kjennskapen til fylkeskommunens økonomi, har liten tro på at et slikt prosjekt vil bli prioritert for tildeling av midler.

"Imidlertid er det ingen ting i veien for at Herøy kommune kan fremme dette som ønsket prosjekt i konkurranse med andre fylkesveiprosjekter,"leser vi i brevet.