Problemet er at veikanten til gang- og sykkelstien er så høy at den utgjør en fare for de syklende.

Ublid overraskelse Da veidirektør Kjell Skjerve var på befaring i Herøy 5. november sammen med blant andre transportplanlegger Lise Grønning var veidirektøren opptatt av akkurat dette og faren for at syklister kan få seg en ublid overraskelse.

Se "Relaterte nyheter" nederst.

 - Kanskje bør kanten gjøres enda høyere og så kan det legges opp til passering av veien noen meter unna selve krysset, mente Skjerve som la til at dette burde være en enkel sak å ordne.

Opphøyde gangfelt Og nå blir dette ordnet opp så snart vinteren slipper taket. Det gjelder også de farlige overgangene ved Herøy skole som veidirektøren og hans følge fikk erfare i november.

I brevet til Herøy kommune skriver veidirektør Skjerve at opphøyde gangfelt ved skolen er tiltak som bør gjøres og vil bli gjennomført i løpet av 2011.

Lysregulerte bruer I november kikket også veidirektøren på forholdene ved Tennsundet bru hvor Herøy kommune ønsker lysregulering. Det samme gjelder også for brua til Øksningan.

”Foretatt prisundersøkelse vedrørende en eventuell lysregulering av en tilsvarende bru har gitt et anslag i pris på opp mot fire millioner kroner.

Et slikt ønske vil måtte vurderes nærmere og eventuelt innarbeides i neste økonomiplanperiode”, skriver veidirektøren i sitt brev til Herøy kommune.

Forlengelse av ferjebru Herøy kommune har også spilt inn overfor veivesenet et ønske om forlengelse av ferjebrua på Søvik hvor vogntog kan få problemer med å komme på land ved fjære sjø.

Til dette skriver veidirektøren at dette anses for å være ”et ferjebetinget problem”. Dette fordi ferjene som trafikkerer sambandet i dag viser seg å være for lave ved spesielle fjæreforhold.

Spesielle forhold ”Dette er et nytt ferjeleie, der nyere krav til ferjer er hensyntatt. Ved innsetting av et annet og bedre tilpasset materiell for sambandet vil problemene ikke oppstå annet enn ved helt spesielle forhold”, skriver veidirektør Skjerve.

Han legger til at sambandet skal lyses ut på anbud og det vil her bli satt krav til fartøy som gjør at hovedferjene vil ligge høyere i vannet enn dagens ferjer gjør. Det er derfor ikke ikke planlagt fysiske tiltak på ferjeleiet.

Ny bru Herøy kommune har lenge jobbet for å få på plass ny bru over Herøysundet og breddeutvidelse av fylkesvei 828 fra Silvalen til Herøy Marine Næringspark.

Til dette svarer veidirektøren at ”en opprusting av riksvei 828 og bygging av ny bru over Heerøysundet vurderes i forbindelse med fylkesveiplanen”.

Skjerve viser til at det per i dag ikke er utarbeidet ny fylkesveiplan som har tatt dette med og legger til:

”Ny fylkesveiplan er tenkt å inngå som en del av Regional Transportplan. Prosjektet vil eventuelt vurderes inn i denne planen”, skriver Skjerve.

Fortau mot brua Et annet punkt vi må vente på er bygging av fortau inn mot Herøysundbrua. Skjerve mener dette vil være en omfattende sak. Blant annet vil annen infrastruktur også bli berørt og må ivaretas.

”Dette vil medføre relativt store kostnader. En slik utbedring vil måtte planlegges nærmere og eventuelt innarbeides i neste økonomiplanperiode”, skriver veidirektøren.

Venterom Skjerve skriver videre at skadene på venterommet på Søvik er reparert og at reparasjoner på venterommet i Brasøy er bestilt og utført i nærmeste framtid.

Men – for å unngå framtid hærverk på venterommene, foreslo ordfører Arnt Frode Jensen å sette opp kameraovervåking av venterommene.

Til dette svarer Skjerve at en slik bruk vil måtte godkjennes hos Datatilsynet først.

”Statens veivesen ønsker ikke bruk av kamera på Søvik og vil ikke gå videre med saken.