Nordland fylkeskommune skriver i en pressemelding 6. januar at selskapet skal drifte rutene fra 1. februar til 31. mai 2015, med muligheter for å forlenge inntil 3 måneder. Målet er at det innen kontrakten utløper skal det være på plass en permanent operatør på de to rutene.

Lavest pris
Torghatten Nord AS vant driften av Herøy- og Trænaruten fordi de leverte det laveste tilbudet, som lå på 18,2 millioner kroner.
 
Ekspressgods
Herøyruten skal betjenes av MS Vågsfjord og Trænaruten skal betjenes av MS Fjordprinsessen. I kontraktsperioden vil Trænaruten kunne ta med ekspressgods som kan bæres ombord. Det jobbes med andre kompenserende tiltak for Lurøy og Træna i kontraktsperioden, og disse offentliggjøres så snart de er klar.
 
MS Vågsfjord er bygd i 1999 og tar 146 passasjerer mens dagens MS Thorolf Kveldufsøn tar 100 passasjerer. For Trænaruten er passasjerkapasiteten omtrent den samme.
 
Nye krav
Nye krav til bølgehøyder, og forslag om at båtene ikke får frakte gods har ført til politiske protester fra flere hold. Det blir hevdet at spesielt Trænasambandet vil bli sterkt rammet av de nye kravene dersom maksimal bølgehøyde senkes fra 4 til 2,5 meter. I tillegg er det også foreslått at båtene ikke lenger skal ta gods, noe som også har ført til store protester.