Kristian Olsen og Raymond Angel omtalte seg selv som ”misunnelige flyentusiaster” da vi ba dem ta oppstilling ved flyet sammen med eier Eivind Moe.   - Det føles godt, var svaret lokalavisa Helgeland Arbeiderblad fikk fra Eivind Moe på det klassiske spørsmålet ”hvordan føles det”.    Ankom i bil Stunden da det første flyet skulle ankomme Herøy var nemlig omfattet med medieinteresse i ettermiddag.   Også noen andre skuelystne hadde tatt turen for å få med seg øyebikket.   Men neste gang vi ser flyet er det forhåpentligvis med mer luft under vingene enn i dag.   Og med vingene utslått.   - Jeg vurderte å fly det fra Stavanger, men på denne årstiden er det mye vær og vind for et slikt lett fly.   Derfor ble det transportert med bil, forteller den stolte eieren Eivind Moe til Herøyfjerdingen.   Først til Stokka I første omgang blir flyet trukket på henger til Stokka flyplass utenfor Sandnessjøen, for den planlagte mikroflyplassen ved Storvatnet blir tidligst klar i sommer.   Det 270 kilo lette flyet har en 80 hestekrefters motor, mens skroget er laget i kullfiber.   Vingene er trukket med en dakro-duk.   Raymond Angel har allerede bestilt sitt fly, mens Kristian Olsen fortsatt bruker noen dager på å sondere terrenget.   - Det er noe annet å sitte i cockpiten her enn å titte ut av en liten glugge ombord i et rutefly, sier Raymomd Angel til Herøyfjerdingen og formelig klør i fingrene etter å få eget fly på plass.   Herøy har likevel en liten flyhistorie, kunne Arne Moe fortelle.   I 1944 nødlandet et tysk fly på Nord-Herøy.   Flyet ble senere tatt fra hverandre og transportert bort.   Dersom du har lyst å vite mer om hva som skal til å få ta flysertifikat eller ønsker annen informasjon, kan du besøke nettsiden til Norsk Luftsportforbund ved å trykke HER.