Herøy kommune har fått opplyst fra Statens veivesen at dersom man har en ferdig reguleringsplan for arbeidet, så kan dette før til en fordel med tanke på finansiering og gjennomføring.

Dette i tilfelle det blir tilgjengelige midler. Møte med veivesenet fant sted i Mosjøen 27. september i år.

Stort behov

Derfor gjelder det å komme igang, for behovet for en bredere vei på strekningen er stor ettersom det går et stort antall vogntog til og fra Marine Harvest på Hestøya hver dag.

FAU ved Herøy skole har foreslått at det lages fortau eller gang- og sykkelvei fram til fyllinga i Brunsvika i samme slengen.

I dag er det kun noen få meter fortau ved krysset.

I vår så Herøy kommune på muligheten av å få en dobbel effekt av denne breddeutvidelsen.

Vurderte kabel

Nemlig å få HelgelandsKraft med på å legge den nye strømforsyningen til Hestøya i kabel.

(Se "Relaterte nyheter" under)

I dette lå det at kommunen og kraftlaget kunne inngå et spleiselag på byggingen av veien. Dette kunne medføre en tidlighere oppstart på veien.

Gått bort fra

Dette har Statens veivesen nå gått bort fra på grunn av for høye kostnader.

Dermed gjenstår det for å kommunen å starte reguleringsarbeidet med breddeutvidelsen alene.

2, 9 mill for kabel

Hvis det blir disponible penger til dette prosjektet, vil det være lettere å få tak i disse når prosjektet er klart for igangsetting.

Kostnadene ved et luftspenn beløper seg til rundt 1, 5 milioner kroner, mens det ville kostet 2, 9 millioner kroner å legge strømforsyningen i kabel langs veien.

Les mer om dette HER.