Sak 21/07: FLYTTING AV SKYSS/AMBULANSEBÅT - ORIENTERING Formannskapets innstilling: Kommunestyret tar fremlagte vurdering til orientering.

Sak 22/07: SAMARBEIDSAVTALE MELLOM HELGELANDSSYKEHUSET HF OG HERØY KOMMUNENE Formannskapets innstilling: Herøy kommunestyre godkjenner det vedlagte utkast til samarbeidsavtale mellom Helgelandssykehuset HF og Herøy kommune.

Sak 23/07: REGNSKAP OG ÅRSBERETNING Formannskapets innstilling: 1. Herøy kommunes årsregnskap og årsberetning for 2006 godkjennes.

2. Herøy kommunes driftsregnskap avsluttes med et overskudd på kr. 6 408 691,10

3. Overskuddet i driftsregnskapet disponeres slik: • Kr 120 000,- overføres oppvekst og kulturetaten til dekning av merutgiften ved lønnsoppgjøret for undervisningspersonell. • Kr 50 000,- av ubrukte midler overføres helse, sosial og omsorgsetaten til barne- og ungdomsarbeid. • Kr 590 000,- driftsoverskudd vannverket avsettes driftsfond vannverk • Resterende kr. 5 648 691,10 avsettes til disposisjonsfond.

4. Herøy kommunes investeringsregnskap avsluttes med et udekke beløp på kr.48 512,21. Merutgiften føres opp til dekning på inneværende års investeringsbudsjett.

Saksutredning: Herøy kommunes driftsregnskap er oppgjort med et overskudd på kr. 6 408 691,10. En viktig årsak til driftsoverskuddet for 2006 er at kommunen fikk beholde merinntektene på skatt med 2 mill.kr. Forsinkelser på investeringsprosjekt ga reduserte finanskostnader med 1,6 mill.kr. Tilbakeføringen av differensiert arbeidsgiveravgift ga en besparelse på 0,5 mill.kr. Helse, sosial og omsorgs etaten hadde et overskudd på 1,1 mill.kr. Årsaken var reduserte utgifter på barnevern, økonomisk sosialhjelp, vakanser i vikarstillinger og merinntekter på egenandeler. Plan og utviklings etaten hadde et overskudd på 1,2 mill.kr. Deler av overskuddet gjelder vannverket og skulle vært avsatt til driftsfond vannverk. En annen årsak var redusert vedlikehold i 2006. Kommunen investerte for 29 mill. kr. av dette var 22. mill.kr. finansiert med lån.

Sak 24/07: BUDSJETTRAPPORTERING PR. 30.04.07 JUSTERTE RAMMER Formannskapets innstilling: 1. Driftsrammen for den enkelte etat endres slik: - Finans tilføres kr. 2 809 000,- - Sentrale styringsorgan avgir kr. 280 000,- - Oppvekst og kultur avgir kr. 489 000,- - Helse, sosial og omsorg avgir kr. 490 000,- - Plan og utvikling avgir kr. 65 000,-

2. Manglende budsjettbalanse på kr.1 485 000,- finansieres ved bruk av disposisjonsfond.

Gjennomgangen per 30.04.2007 viser at vi mangler kr.1 485 000,-for å budsjettet i balanse. Manglende budsjettbalanse foreslås dekket ved bruk av disposisjonsfondet.

Mellomoppgjøret fra 01.05.07 på 1,4 % ikke lagt inn. Oppgjøret utgjør kr. 660 000,-

Når det gjelder avvik i forhold til resultatmål i budsjettet, politiske vedtak og investeringer vises det til vedlagte rapportering fra etatene.

Kommentarer til avvik i budsjettrammene:

Kap. 1.0 Finans Budsjettkontrollen viser at finansformål mangler kr. 2 809 000,- Årsaken er redusert rammetilskudd/skatteinngang på grunn av nedgang i folketallet og økte rentekostnader på lån.

Kap. 1.1 Sentrale styringsorgan Budsjettkontrollen viser at sentrale styringsorgan kan avgi kr 280 000,-. I reguleringen er aktivitetsnivået redusert. Pendlertilskudd og kjøp av datautstyr et tatt bort, reduksjon av kurs/opplæring, samt at integreringstilskuddet vil bli høyere. Mellomoppgjøret fra 01.05.07 på 1,4 % er ikke lagt inn, det utgjør ca kr. 50.000,-.

Kap. 1.2 Oppvekst og kultur Budsjettkontrollen viser at oppvekst og kultur kan avgi kr. 489 000,- I reguleringen er det tatt med reduksjoner i tilskudd til kulturtiltak og til kulturarbeid. Videre er tilskuddet til fellesrådet redusert som følge av at organiststillingen står i vakanse. Vikarbudsjettet er styrket i barnehagene og ved Herøy sentralskole. Inntektene i SFO og barnehager er større enn budsjettert, og disse er tatt med. Endringene i budsjettet får ingen konsekvenser for driften, med unntak av tilskuddene på kulturområdet. Etaten har så langt hatt utfordringer med å finne inndekning for budsjetterte sykepenger. Den delen av lønnoppgjøret pr 01.05.07 som var kjent høsten 2006, er innarbeidet i budsjettet for 2007. Mellomoppgjøret med virkning fra 1.05.07 vil gi en gjennomsnittlig økning på 1,4 %. Denne økningen av lønnsutgiftene er ikke er innarbeidet i reguleringen. Det utgjør vel kr 250.000,-

Kap. 1.3 Helse, sosial og omsorg Budsjettkontrollen viser at helse, sosial og omsorg kan avgi kr.490 000,- I reguleringen er økonomisk sosialhjelp redusert, vakanse i stilling på barnevernet, økte inntekter for legetjenesten, støttekontakt/avlastning er redusert og utgifter til ungdomstiltak er redusert. Endringen får ingen konsekvenser for driften, men det blir lite å drive ungdomsarbeid for. Vi har i løpet av den siste tiden fått flere kostnadskrevende tiltak i barnevernet som vil føre til økte utgifter, men det vil vi komme tilbake til når vi har en fullstendig oversikt over kostnadene. Den delen av lønnsoppgjøret som var kjent for 2007 er lagt inn i rammen, men mellomoppgjøret fra 01.05.07 på 1,45 % er ikke lagt inn, det utgjør ca. kr. 300.000,-.

Kap. 1.6 Plan og utvikling Budsjettkontrollen viser at plan og utvikling kan avgi kr. 65 000,- Da er veterinæren innarbeidet med kr. 135 000,- Mellomoppgjøret fra 01.05.07 på 1,4 % er ikke lagt inn, det utgjør ca kr. 60.000,-.

Sak 25/07: ØKONOMIPLAN 2007 - 2010 - RAMMER 2008-2011 Formannskapets innstilling er i tabellform som ikke lar seg gjengi i dette systemet.

Saksutredning: På økonomiseminaret/prosessamlingen 20.03.07 ble det enighet om å sette i gang en bred omstillingsprosess til høsten når det nye kommunestyret er på plass. Bakgrunnen for dette er at det økonomiske omstillingsbehovet er så stort at det vil kreve drøftinger av strukturendringer på flere tjenesteområder. Denne omstillingen skal drøftes på alle nivå i organisasjonen, alle nivå politisk og brukere/brukerorganisasjoner. Disse drøftingene gjøres med basis i forslag til rammer for den enkelte sektor. Forslag til rammer er utarbeidet med basis i: • SSB framskriving av befolkningsutvikling • KS beregninger av fremtidig inntektsgrunnlag for Herøy kommune • Utvikling av elevtallet i skolen. Elevtallet blir nesten halvert fra 2001 – 2010.

Dette resulterer i mindre rammeoverføringer på ca 6. mill kr. • Utvikling i antall eldre med pleiebehov • Behov for fremtidige investeringer • Behov for å skape ny utvikling • KOSTRA-tall for Herøy sammenlignet med sammenlignbare kommuner • Økning i kommunale avgifter og skatter • Bruk av overskudd i 2006 til å utbalansere 2008 og 2009

Sak 26/07:POLITISK STYRINGSSYSTEM OG DELGERINGSREGLEMENT - KORRIGERINGER Formannskapets innstilling: 1. Vedlagte forslag til politisk styringssystem og delegeringsreglement og økonomireglement vedtas. 2. Administrativt delegasjonsreglement tas til orientering. 3. Reglementene trer i kraft fra konstituerende kommunestyremøte høsten 2007

Saksutredning:

Herøy kommunestyre behandlet denne saken i møte 05.10.06 – sak 35/06 – og fattet følgende vedtak:

1) Vedlagte forslag til politisk styringssystem og delegeringsreglement vedtas. 2) Reglementene trer i kraft fra konstituerende kommunestyremøte høsten 2007.

Etter at vedtaket ble gjort, fant man ut at man trengte å kvalitetssikre dokumentet. Dette med bakgrunn i at ved første utkast hadde man inne 2 hovedutvalg, hovedutvalg for plan og teknikk og livsløpsutvalget.

Det ble som kjent enighet om et hovedvalg ”Plan- og teknisk hovedutvalg”. Dette er nå opprettet i dokumentet.

Sak 27/07: BETALINGSSATSER DET NYE OMSORGSSENTER Formannskapets innstilling: 1.Herøy alders og sykehjem endrer navn til Herøy omsorgssenter 2.Følgende betalingssatser vedtas for det nye omsorgssenteret:

Husleie i omsorgsboligene i omsorgssentret inkl strøm og trygghetsalarm kr 5300,- Husleie i omsorgshyblene i omsorgsentret inkl. strøm Kr 2500,- Døgnpris i omsorgshyblene Kr 150,- Døgnpris i treningsleiligheten Kr 150,- Klesvask for enslig pr uke/mnd. Kr 50,-/200,- For ektefelle pr uke/mnd Kr 65,-/270,-

Sak 28/07: SØKNAD OM REGULERINGSENDRING - SOLHEIM HYTTEOMRÅDE Formannskapets innstilling: 1.Svaret fra Herøy fiskerlag tas til orientering. 2.Nødvendig supplering av tidligere vedtatte bestemmelser godkjennes.

3. Foreløpig svar fra Reindriftsforvaltningen tas til orientering. 4.Svaret fra Kystverket tas til etterretning men man vil påpeke følgende ovenfor tiltakshaver Reguleringsendringen innbefatter ingen automatisk byggetillatelse, Egen søknad/melding må innleveres til plan og utviklingsavdelings bygnings/plan avdeling for etablering av naust – fast kai eventuelt flytekaianlegg. Tiltak som direkte berør sjø blir først behandlet i hovedutvalget som gir en anbefaling ovenfor Kystverket. Kystverket svarer direkte til tiltakshaver med gjenpart til plan og utviklingsavdelingen.

5.Svaret fra Landbrukskontoret tas til orientering. 6.Da Sametinget ikke har spesielle merknader til endringsforslaget tas svaret til orientering. Hovedutvalget vil påpeke ovenfor tiltakshaver at denne har meldeplikt ovenfor Sametinget dersom det skulle dukke opp uregistrerte fornminner ved etablering av naust.

7.Svaret fra Fylkesmannen i Nordland tas til orientering.

8.Svaret fra Reindriftsforvaltningen og Toven/Røssåga reinbeitedistrikt tas til orientering.

9.Hovedutvalget tar svaret fra Nordland fylkeskommune kultur- og miljøavdelingen til orientering men vil påpeke at kombinasjonen bolig/forretning/ lager ikke er reguleringsformål i denne sak.

a. Sjøområdet som støter opp til det planlagte naustområdet N3 avgrenses som naturgitt havn i planene. Se avgrening på vedlagte kart. Tiltakshaver må sørge for at dette området legges inn på endelig plan med betegnelsen SB 1 .

b.Hovedutvalget vil påpeke ovenfor tiltakshaver at denne må stoppe gjennomføring av plan dersom det mot formodning skulle dukke opp uregisterte fornminner og nødvendig varsel skal gis umiddel bart til Nordland fylkeskommune, kultur – og miljøavdelingen.

Saken er nå å betrakte som ferdig behandlet av hovedutvalget og sendes via formannskapet til kommunestyret for endelig vedtak. Hovedutvalget anbefaler derfor ovenfor Formannskapet å innstille følgende ovenfor kommunestyret:

a. I medhold av pbl § 27- 2 pkt. 1 egengodkjenner kommunestyret reguleringsendringen med justerte bestemmelser.

b. Vedtak kunngjøres i dagspressen og varsel sendes høringsinstansene i medhold av pbl § 27-1. pkt.3.

Sak 29/07: REGIONALT NÆRINGS- OG UTVIKLINGSSELSKAP FOR HALD-KOMMUNENE Formannskapets innstilling: 1.Kommunestyret i Herøy godkjenner framlagte forretningsplan og vedtekter for HALD IKS. 2.Driftskapital for 2008 på kr 285371 legges inn i budsjettet for 2008

3.Utviklingskapital for 2008 på kr 250.000 finansieres ved bevilgning fra Næringsfond 1.

4.Ordfører gis fullmakt til å delta i stifting av selskapet, og tegning av andeler i selskapet på kommunens vegne. Videre gis ordfører fullmakt til å signere en fireårig avtale med de andre kommunene i Hald-regionen, basert på foreliggende forretningsplan og vedtekter. Varaordfører er ordførers stedfortreder i HALD IKS.

5.Fra næringslivet i Herøy kommune oppnevnes (Næringsforeningen er blitt oppfordret å komme med forslag på kandidat før kommunestyrets behandling av saken)…… som medlem av representantskapet i HALD IKS, for perioden 2008 – 2009. Som varamedlem oppnevnes ….

6.Ordfører får som medlem i representantskapet i HALD IKS mandat til å bestemme hvordan Heleglandskysten Reiseliv eventuelt skal inkluderes i HALD IKS. Det forutsettes at Herøy kommune ikke påføres økte kostnader i denne forbindelse.

7.Rådmannen får fullmakt til framforhandle avtale om utleie av en ½ stillingsressurs til HALD IKS til utførelse av nivå 2 arbeid fortrinnsvis i Herøy Kommune. Avtalen legges fram til politisk behandling innen utgangen av året.

8.Herøy Kommune forutsetter at forholdet til involvering av landbruk avklares i løpet av 1. halvår 2008.

Sak 30/07: PERMISJONSREGLEMENT - REVISJON Formannskapets innstilling: 1. Revidert permisjonsreglement godkjennes som framlagt. 2. Reglementet gjøres gjeldende fra vedtaksdato og gjøres kjent i organisasjonen

Sak 31/07: SENIORPOLITISKE RETNINGSLINJER - REVISJON Formannskapets innstilling: 1. De reviderte seniorpolitiske retningslinjene m/avtale godkjennes som framlagt. 2. Retningslinjene gjøres gjeldende fra vedtaksdato og gjøres kjent i organisasjonen.

Sak 32/07: LØNNSPOLITISKE RETNINGSLINJER - REVISJON Formannskapets innstilling: 1. Revidert Lønnspolitiske retningslinjer godkjennes som framlagt. 2. Det skal utarbeides kompetanseutviklingsplan for den enkelte etat. 3. Det nedsettes en arbeidsgruppe for videreutvikling av kriterier/parametere (punkt 3.3.7) for resultater/måloppnåelse.

Sak 33/07: ENGAN FERGELEIE - DISPONERING AV OMRÅDET Formannskapets innstilling: Herøy kommune ser positivt på henvendelsen fra Termar Sea Farm AS om etablering av påvekstanlegg for torsk på Engan og tilbyr bedriften å overta følgende arealer;

1.Langtidsparkeringsplassen, ca.1 mål, for etablering av påvekstanlegg for torsk. Pris kr.50.000,-. 2.Ca. 1 mål av området ved Engan fergeleie, jfr. skisse, for etablering av forlager. Pris kr.250.000,-. 3.Arealene må omreguleres til næringsformål.

Saksutredning:

Det vises til f-sak 7/07 der Herøy Formannskap vedtok (etter KL § 13) 06.02.07 å gi Termar Sea Farm ASA opsjon på kjøp av Engan fergeleie til etablering av påvekstanlegg for torsk. Opsjon utløper 6.april.

Etter den tid har kommunen ført drøftinger med selskapet om fullføring av overtakelse der prisfastsettelse har vært et sentralt tema. Selskapet ønsker i utgangspunktet å overta anlegget vederlagsfritt. Området har et stort potensial for videreutvikling til et større næringsområde med utvidelse både sørover og nordover. Ved utvikling av næringsområder må vi tenke på tilrettelegging av ”cluster” der flere beslektede virksomheter kan tjene på å ligge i samme område.

Kaia er et svært godt utgangspunkt for sjørelatert virksomhet. Et slikt kai vil anslagsvis koste 4-6 mill kr. å bygge. Ved prissetting av områder må vi vurdere hva det vil koste å utbygge nye områder. Prisen i vår region ligger på 250-500 kr. pr. m2 avhengig av grunnforhold. Det aktuelle området på Engan er ferdig asfaltert og det er framført strøm og vann samt at det er godkjent sanitæranlegg på stedet. I våre vurderinger har vi lagt til grunn 250 kr. pr. m2. Området ved det tidligere fergekaiet er på ca. 2.2 mål. Langtidsparkeringsplassen utgjør et areal på ca. 1 mål. Vegen mellom disse områdene tilhører fortsatt Statens Vegvesen.

Ut fra dette har vi lagt fram et tilbud om overtakelse i to alternativer:

1.Overtagelse av området på ca.2.2 mål ved fergeleiet kr. 2.000.000 2.Overtagelse av området eks. kai og bruk av kaiet mot kaiavgift (normale satser i havneregionen) samt vurdering av salg av kai etter 10 år. Pris kr. 500.000

I ettertid her en kommet fram til at alternativ 2 er det beste alternativet, da kaiet kan være et stort potensial for flere virksomheter i området på sikt. Termar Sea Farm ASA ønsker å benytte kaiet til plassering av oppdrettmærer. Mærene bør plasseres sør eller nord for kaia slik at kaia kan benyttes til annen trafikk som vil være forenlig med den aktivitet som skal drives av Termar.

Området må omreguleres eller det må gis dispensasjon for å kunne benytte det til planlagt formål. Det er ikke kommet til enighet om pris.

Sak 34/07:MØTEPLAN FOR ANDRE HALVÅR Veiledende møteplan for 2.h.å. 2007:

Formannskap/Administrasjonsutvalg: Torsdag 16.08.07 Torsdag 06.09.07 Torsdag 27.09.07 Torsdag 01.11.07 Torsdag 29.11.07 (budsjett)

Kommunestyret: Torsdag 11.10.07 Torsdag 18.10.07 – konstituerende Tirsdag 18.12.07

Hovedutvalg for persontjenester: Onsdag 19.09.07

Hovedutvalg for kommunalteknikk og miljø / Plan- og teknisk hovedutvalg: Onsdag 12.09.07 Onsdag 31.10.07 Onsdag 05.12.07

Ordfører/leder av hovedutvalg gis fullmakt til å fastsette møtetidspunkt.