10 saker Sak 151/07:

SØKNAD OM DRIFTSTØTTE 2008 VEILEDNINGSSENTERET (YOU)

Rådmannens innstilling:

Under forutsetning av at NAV, Nordland fylkeskommune og de samarbeidende kommunene i regionen bidrar med foreslåtte beløp, bevilger Herøy kommune kr. 22.000 til videreføring av Veiledningssenteret (YOU) i 2008.

Beløpet innarbeides i budsjettet for 2008.

Bakgrunn:

I brev av 31.08.07 søker Veiledningssenteret Ytre Helgeland om tilskudd for 2008.

Det ligger i intensjonene at senteret skal gå over fra å være et prosjekt, til å bli et permanent tilbud i 2008.

I rapporten fra Veiledningssenteret går det fram at det er utredet til sammen 162 personer i 2006 og 95 personer per 1.08.07. Disse er utredet med tanke på at de, etter en grundig kompetansekartlegging og karriereveiledning, skal kunne komme tilbake til yrkeslivet. Nær 50 % av de som har fått hjelp gjennom Veiledningssenteret, kommer fra kommuner utenfor Alstahaug.

YOU har vært drevet som et forsøksprosjekt i 2 år, og Herøy kommune har bidratt med midler i hele prosjektperioden jfr. F.sak 04/0992

Vurdering:

Lovverket:

Etter Opplæringsloven § 4A-1 har Kommunen ansvaret for at voksne får tilbud om grunnskoleopplæring. I Herøy kommune er dette organisert slik at vi kjøper denne opplæringen fra Alstahaug Voksenopplæring. I mange tilfeller er det voksenopplæringen som henviser aktuelle personer til Veiledningssenteret

Etter Opplæringsloven § 4A-3 har Fylkeskommunen ansvar for at voksne får tilbud om videregående opplæring. I vår region er dette organisert gjennom Sandnessjøen videregående skole.

Etter Forskrift til opplæringsloven §3-30 har Kommunen ansvar for kompetansekartlegging hos voksne som ønsker grunnskoleopplæring. I Herøy kommune har vi i prosjektperioden henvist aktuelle kandidater til Veiledningssenteret(YOU).

Etter opplæringsloven §4A-3  5. ledd er det Fylkeskommunen som har ansvar for realkompetansevurdering av voksne som ønsker videregående opplæring. Dette er organisert gjennom Godkjenningssentralen i Mo i Rana.

Veiledningssenteret utfører altså et lovpålagt arbeid både for Kommunen og Fylkeskommunen, og det er også godkjent for å vurdere realkompetanse.

Organisering/tilsettingsforhold.

Kommunens oppgaver er hjemlet i Opplæringsloven, og en mulig vei å gå for å organisere og ivareta dette viktige arbeidsområdet, er at kommunene i regionen samarbeider om denne tjenesten og at det organisasjonsmessig legges under skolefaglig ansvarlig i kommunen.

I praksis kan det være aktuelt å etablere Veiledningssenteret som en egen enhet på linje med RKK og PPT.  De ansatte i senteret vil da ha et ansettelsesforhold på like linje med ansatte i RKK og PPT. 

Lokalisering.

Veiledningssenteret skal oppfattes som en nøytral instans i forhold til for eksempel NAV.

Samtidig er det slik at voksne personer som har behov for karriereveiledning og realkompetansevurdering også har en nær tilknytting til NAV-trygd og/eller NAV-arbeid. Senteret bør derfor lokaliseres i gangavstand fra NAV-kontoret i regionssenteret.

Fordeling av driftskostnader.

Kommunene i regionen og Fylkeskommunen er ansvarlig for oppgaver som tillegges veiledningssenteret. I tillegg vil senteret utføre oppgaver for NAV.

I søknaden skisseres det følgende kostnadsfordeling:

Kostnadene til senteret bør deles mellom NAV, Fylkeskommunen og kommunene i regionen etter følgende modell:

  • Fylkeskommunen – 40 % av kostnadene.
  • NAV – 40 % av kostnadene.
  • Kommunene – 20 % av kostnadene som fordeles mellom kommunene i regionen etter folketall pr. 1.1 i budsjettåret. ( Se fordeling mellom kommunene i vedlagte søknad.)
  • Det søkes om at Herøy kommune dekker kr 22.000,- i 2008.

Saksbehandlers ser at Herøy kommunes økonomiske innsats i denne sammenheng vil være liten i forhold til det vil koste å få utredet personer gjennom andre instanser.  Rapportene fra arbeidet viser at vi har hatt flere innbyggere som har brukt senteret. Dermed kan vi anta at det også i framtida vil være personer som har behov for den utredningskompetansen som et slikt senter kan gi. Kommunen vil gjennom veiledningssentret ha kvalitetssikret denne tjenesten på en forsvarlig måte.

Når det gjelder organiseringen av et framtidig veiledningssenter, må det fremmes som egen sak for kommunal behandling, men vi har god erfaring med det regionale samarbeidet som allerede eksisterer gjennom PPT og RKK.

Sak 152/07: FORSLAG TIL NYTT REGLEMENT FOR HERØY BARNE- OG UNGDOMSRÅD Rådmannens innstilling:

Forslag til nytt reglement for Herøy barne- og ungdomsråd vedtas.

Saksutredning:

I møte den 07.06.07, sak 26/07, vedtok kommunestyret nytt delegasjonsreglement for Herøy kommune.  Som en følge av dette må reglementet for Herøy barne- og ungdomsråd oppdateres.

Barne- og ungdomsrådet la fram forslag til nytt reglement i møte den 04.10.07.

FORSLAG TIL NYTT REGLEMENT FOR HERØY BARNE- OG UNGDOMSRÅD.

1)  Navn.

Herøy barne– og ungdomsråd. (HBU)

2)      Formål.

a)      Rådet skal være partipolitisk uavhengig.

b)      Rådet skal været et rådgivende organ i saker som berører barn og unge.

c)      Formannskapets og kommunestyrets sakspapirer sendes også til barne- og ungdomsrådet.

d)      Rådet skal kunne fremme egne saker som er viktig for barn og unge, og få disse opp til administrativ / politisk behandling. Sakene fremmes gjennom de utvalg som er naturlig for saken.

e)      Barne- og ungdomsrådet skal bl.a. ha følgende saker til uttalelse: Årsbudsjett, økonomiplan, kommuneplaner og sektorplaner med særlig interesse for barn og unge.

f)        Barne og ungdomsrådet ved leder har tale-, møte- og forslagsrett i plan og teknisk hovedutvalg, formannskap og kommunestyre når saker som gjelder barn- og unges oppvekst og levekår behandles.

g)      Rådet disponerer den sum som kommunestyret til en hver tid stiller til rådets disposisjon. Pengene skal gå til prosjekter / tiltak for barn og unge. Administrasjonen ved oppvekst-og kulturetaten har anvisningsmyndighet over midlene.

3)      Sammensetning.

a)   Barne- og ungdomsrådet skal bestå av 5 faste medlemmer og 5 varamedlemmer valgt

av kommunestyret.

4)      Valgbarhet.

a)      Alle som er i aldersgruppen 13 – 23 år.

b)      Barne- og ungdomsrådet følger valgperioden og velges for fire år av gangen.

5)      Div. bestemmelser.

a)   Rådets leder er møteleder.

b)   Ved forfall skal rådets medlemmer snarest mulig melde fra til sekretariatet slik at     

      varamedlemmer kan innkalles.

c)      Møteinnkalling og referat sendes ut til både medlemmer og varamedlemmer.

d)      Oppvekst- og kulturetaten har ansvar for veiledning og hjelp i rådets praktiske arbeid.

e)      Oppvekst- og kulturetaten er sekretariat for barne- og ungdomsrådet, og underretter rådet om saker som gjelder unges levekår innen hele det kommunale felt.

f)        Fra barne- og ungdomsrådets møter føres protokoll som undertegnes av rådets medlemmer.

g)      Rådets arbeid og funksjon evalueres gjennom årlig årsberetning.

h)      Medlemmene tilkommer reise- og møtegodtgjørelse etter gjeldende bestemmelser.

i)        Forslag til endring av vedtektene fremmes av barne- og ungdomsrådet og godkjennes av kommunestyret.

Sak 153/07:

TILBUD OM KJØP AV TEIGER (AGNES HENRIKSENS DØDSBO) HERØYHOLMEN. GNR 4 BNR 32.

Rådmannens innstilling:

Boet tilbys en pris for veggrunn på kr. 10 pr m2 ved innløsning av ca 528 m2 (kartmålt).

b.

Kommunen dekker gebyrer for skylding og tinglysning.

c.

Kommunen løser ut de resterende parseller som inneholder vegretter for videre overdragelse til oppsitterne og i tilegg området som vender ned mot vegen til småbåthavna.

Arealene utgjør mellom 1650 m2 - 1750 m2 (eksakt innmåling av arealene foretas av oppmålingsavdelingen).

d.

Kommunen har ingen innvendinger imot at Steinar Furu kan kjøpe de beskrevne parseller

ca 400 m2 – 500 m2 direkte fra boet.

Sak 154/07:

INTENSJONSAVTALE OM EIENDOMSPARSELL. Trygve Gjenaar, Pb 84, 8851 Silvalen.

Rådmannens innstilling:

1) Herøy formannskap stiller seg positivt til utvikling av ”Nyheimosen” til småbåthavn og etablering av bryggetomter/flytebrygger i strandsonen under forutsetning av at også de andre grunneierne i området samtykker i dette.

2) Hvis de andre grunneierne samtykker i planen, bør søker utarbeide en privat regulerings-plan for området.  Reguleringsplanen må avklare arealer/arealbehov for småbåthavn og bryggeområde samt adkomst til området.  Det er videre viktig å ivareta utsikt fra og eventuelle støy (eller andre forstyrrelser) mot naboeiendommene.

3) Kommunen vil ta stilling til en eventuell grunnavståelse til søker når det foreligger en ferdig utviklet plan.  Kommunen forutsetter å delta i planprosessen og gjennom dette avklare grenser mot våre omsorgsboliger.

Sak 155/07:

SAK VEDR. SALG AV KOMMUNAL EIENDOM I HUSVÆR

Rådmanens innstilling:

1.

Formannskapet tilbyr Bjørnar Willy Vikedal å overta kommunal eiendom på Husvær

(tidligere gnr 27 bnr 133 er slettet).

  

Vilkår:

Eiendommen overdras som tomt for helårs bolig.

Pris pr. m2 rå tomt settes til kr. 20.- eks. oppmålings/ tinglysningsgebyrer og kommunale

tilknytningsavgifter. Etter kartmål har den aktuelle parsellen et areal på ca. 1540 m2. Tomtens

avgrensning følger den gamle skyldelingen, da det er satt ut grensemerker i felt.   

a.

Dersom Sten Turmo finner det formålstjenlig kan denne overta kommunen selge en parsell av kommunal eiendom nord nord aust av  privat eiendommen  gnr 27 bnr 33.

2.

Dersom Vikedal ikke kjøper eiendommen tilbyr kommunen Sten Turmo å overta parsellen på samme vilkår som for Vikedal.

Bakgrunn:

Plan og utviklingsavdelingen har fått forespørsel fra Bjørnar Willy Vikedal, Husvær og

Sten Turmo, Andås, 8656 Mosjøen.

I brev datert 16.8.07 fra Vikedal heter det:

Anmoder med dette om å få kjøpe tomt tiltenkt gnr 27 bnr 133, av midlertidig forretning av 1981.

Tomten er tiltenkt benyttet som fast boligtomt.

Til deres informasjon var jeg i kontakt med Deres Odd Sommersel ved teknisk avdeling høsten 2006 vedrørende dette kjøpet.

Imøteser Deres skriftlige tilbakemelding vedrørende denne saken samt forventet saksbehandlingstid.

Med vennlig hilsen

Bjørnar Willy Vikedal.

I brev fra Turmo datert den 5.09.07 heter det:

Viser til telefonsamtale uke 33, 34 samt Sommersels siste arbeidsdag før ferien, vedrørende

kjøp av nabotomten nord av Torbjørn Zahl gnr 27 bnr 90 i Herøy kommune.(Brasøy).

Undertegnede ønsker å erverve denne eiendommen.

Med hilsen Sten Turmo.

Vurdering:

Saksbehandler var i utgangspunktet ikke klar over at kommunen eide denne eiendommen,

Som det fremgår av den søknaden fra Vikedal så har søker interesse av å etablere helårs bolig på eiendommen mens Turmo ikke beskriver hva han ønsker å bruke eiendommen til.

Generelt sett har boligproduksjonen i Husvær/Brasøy/ Prestøy stoppet helt opp. Etableringer i kretsene bærer preg av etablering av fritidsboliger og bruksendringer til fritidsformål.

Den aktuelle tomten ligger ”sentralt” til i Husvær både nærme butikk og hurtigbåt kai og med vegforbindelse til Prestøy/Brasøy med fergeforbindelse.

Eiendommen ligger videre i et området hvor tilsøtende eiendommer benyttes til helårs boliger. Lenger nord for eiendommen finner man eiendommer som er klassifisert som fritidsformål.

Foreløpig konklusjon:

Plan og utviklingsavdelingen vil i utgangspunktet anbefale at eiendommen nord for Torbjørn Zahl eventuelt blir solgt til etablering av helårs bolig. Dette med bakgrunn i at nærområdet pr. dato har ett ”aktivt” fast bomiljø.

Da eiendommen i areal er ganske stort kan det muligens være ett alternativ for Turmo eventuelt å overta en del av eiendommen nord nord aust av 27/33 hvis han finner denne delen tilfredsstillende.

Dersom Vikedal trekker seg fra eventuelt oppkjøp bør man vurdere å tilby Turmo å overta tidligere 27/133.

Sak 156/07:

KONTRAKTFESTET AVTALE MELLOM HERØY KOMMUNE OG IT-CON AS INFORMASJONSSIKKERHET

Rådmannens innstilling:

1. Kontraktfestet avtale mellom Herøy kommune og IT-Con AS v/Alf Leinan inngås for 2008.

2. Utgiftene kr. 30.000,- dekkes over konto 1.1500.2700.120

Bakgrunn:

I oktober 2005 fikk rådmann brev fra Datatilsynet angående personvernombud i kommunen.  Og i august 2006 ble det administrativt opprettet en arbeidsgruppe for informasjonssikkerhet.

Denne gruppen ble gitt et mandat for utarbeidelse av policy, prosedyrer og instrukser som innfrir Datatilsynets krav til informasjonssikkerhet i samsvar med § 13 i personopplysningsloven.  Arbeidsgruppen bestående av: Svein Lundestad, Geir Berglund, Siv Nilsen og Marit Stenbakken.

Det ble deretter inngått et samarbeid med HALD kommunene om et felles personvernombud.

Det ble gitt melding til Datatilsynet 28.7.06 om opprettelse av personvernombud og inngått avtale med IT Con ved Alf Leinan, og søknad om fritak fra meldeplikten.

Rådmann inngikk avtale/kontrakt med IT Con AS v/Alf Leinan (personvernombud).  Likelydende avtaler ble inngått med HALD kommunene.

Det er i ettertid gjort endringer i arbeidsgruppa, som nå består av: Svein Lundestad, Geir Berglund, Vigdis Jensen og Marit Stenbakken.  Likeledes ble Marit Stenbakken utpekt til sikkerhetsansvarlig av rådmann på møte 15.2.07, hvor også gruppas mandat skulle videreføres.

Kontrakten som ble skrevet første gangen er gjeldende til og med 31.12.07 og ny avtale må underskrives. Kostnaden for Herøy kommune vil utgjøre kr. 20.000 + mva og reise og diett tillegges.  Reiseutgifter vil i størst mulig grad bli samkjørt med andre kommuner i regionen (HALD).

Vurdering:

Herøy kommune har ikke den nødvendige kompetanse og ressurs for å ivareta personvernombudsrollen.  Ved å inngå et samarbeid med HALD kommunene vil ikke utgiftene bli så store. Alf Leinan som personvernombud vil kunne bistå oss med den nødvendig rådgiving og bindeledd opp i mot Datatilsynet.

Sak 158/07: SØKNAD OM TILSKUDD  Unntatt offentlighet

Sak 159/07: SØKNAD OM TILSKUDD 

Unntatt offentlighet

Sak 160/07: SØKNAD OM PANTEFALL 

 Unntatt offentlighet