Rivingen av bygget skal gi rom for sårt tiltrengte parkeringsplasser. Prisen for rivearbeidet er på 1,3 millioner kroner.

Kildesortering
Siden arbeidet startet for fullt 17. mars har bygget blitt demontert og ulike materialer har blitt sortert i containere. Denne uka er det kun reisverket som står igjen og dette blir nå revet med maskin.

Spesialister på riving
Arbeidsleder Tom Kjenne i AK Miljø sier til Herøyfjerdingen at arbeidet har gått etter planen og han regner med at arbeidet skal være avsluttet innen onsdag 16. april.

AK Miljø er et firma som har spesialisert seg på riveoppdrag. Vi har hovedkontor i Sem i Vestfold, men opererer over hele landet og har blant annet avtale med Forsvaret om riving av flere bygg, sier Kjenne.

Det er mye manuelt fysisk arbeid som må gjøres i forbindelse med riving av hus. Det meste av bygget må rives for hånd og sorteres ut fra materiale i ulike containere dersom vi skal få riveoppdraget godkjent. Arbeidsstokken består av noen fra Norge og de fleste fra Tsjekkia. Det har dessverre vist seg at det er vanskelig å få norsk ungdom til å ta slike jobber, sier Kjenne.

Nytt mellombygg og varelager
Etter at det gamle bygget er revet skal det opparbeides parkeringsplass og settes opp et mellombygg. Bygget skal inneholde toalett, bøttekott og trapp og det skal også inneholde ledig areal til møterom og ekstra kontor. Det er budsjettert 1,4 millioner til mellombygget.

Bakgrunn
Kommunens gamle administrasjonsbygg består av 3 deler – del 1 oppført ca. 1920, del 2 oppført ca. 1974 og del 3 oppført ca. 1976. Det er del og 2 og 3 som nå blir revet. Del 1 er renovert tidligere og er fortsatt i bruk og skal stå. Del 2 og 3 har stått tom siden juli 2009 da det nye administrasjonsbygget ble tatt i bruk.

Behovet for nytt administrasjonsbygg presset seg fram av at kommunen ikke hadde godkjente lokaler til arkiv og at bygget ikke var tilpasset funksjonshemmede. Videre hadde det gamle bygget store fuktproblemer i kjeller med sopp og dårlig inneklima. Bygget hadde heller ikke ventilasjonsanlegg og var ikke tilrettelagt for NAV-kontor med de krav som ble stilt.

Samlede kostnader for oppgradering av eksisterende bygg og tilbygg for NAV ble anslått til 17,9 millioner inkl. mva. med et samlet areal på 1.326 m2.

Ut fra en samlet vurdering ble det besluttet av kommunestyret at det skulle bygges nytt administrasjonsbygg av firma Jan Brattli AS som skulle leies av Herøy kommune. I 2012 ble bygget kjøpt av kommunen for 17,7 millioner kroner eks. mva.