I 9. klasse på Herøy skole finnes det en elevbedrift som siden i vår har dyrket poteter og gulrøtter på Lenning gård. Høstingen er begynt og fredag fra klokka 12 får man kjøpt nypoteter på torget.

I samarbeid med gårdbruker Torgeir Lenning fikk elevbedriften i vår pløyd opp og harvet et jordstykke på gården hans på Lenninga. Potetene ble satt på gammelmåten ved at man sitter bak traktoren på en settemaskin. Etter at skolen startet i høst har elevene vært på gården og tatt opp potet med grev, men for å bli ferdig vil nok også potetopptaker bli brukt. Vel å merke av den typen som bare kaster opp potetene, for selve plukkingen er det nok elevene som må ta seg av.

Skolen ønsker å sette fokus på arbeidsprosessene på en gård og la dem få en innføring i hvordan det ble drevet tidligere.

- Vi blir på torget fra klokka 12 til 14, eller til det blir tomt, sier lærer Bjørn Åge Remman til Herøyfjerdingen.

Den naturlige skolesekken (DNS)
DNS har som mål å bidra til at barn og unge gjennom opplæringen får bevissthet om bærekraftig utvikling og jordas miljøutfordringer. Elevene skal kunne bli i stand til å forstå og utvikle løsninger på dagens og framtidas mange utfordringer. Herøy skole deltar for andre år i et slikt prosjekt og årets prosjekt er tildelt 30 000 kroner til å kunne gjennomføre det.

Hovedfokus i disse prosjektene er å ta i bruk andre læringsarenaer, samarbeide med andre aktører og fremme undervisning for bærekraftig utvikling.