Når herøysambandet blir bemannet med to 50-bilers ferjer ved inngangen til ny anbudsperiode i 2014 blir forholdene bra.

Det er både Herøy kommune, Marine Harvest og fylkeskommunen enige om.

I går presset de to førstnevnte på for å få bedre midlertidige løsninger enn vi har i dag.

Suppleringsferja tas ut Da fylkesråd for samferdsel May Valle og fylkesråd for næring Arve Knutsen i går møtte fabrikksjef Kjell Stokbakken på Marine Harvest understreket Stokbakken hvor viktig dette er.

- De store problemene er den tekniske tilstanden på ferjene og det at suppleringsferja når som helst blir tatt ut av sambandet.

Får konsekvenser Blir en bil stående igjen på en ferje, får dette konsekvenser.

Blant annet kan det skje at leveransen ikke rekker det planlagte flyet ut av landet, sa Kjell Stokbakken blant annet.

Han orienterte om hvilke planer opprettsgiganten har for framtida.

Planlegg for toppene - Det er viktig at man ikke planlegger transporten ut fra gjennomsnittet, men for toppene, sa Stokbakken blant annet.

Den siste tiden har selskapet produsert med kun et skift og ikke kjørt maksimalt.

- Når vi kjører for fullt blir toppene langt over gjennomsnittet, sa Stokbakken blant annet.

I dag foregår det grunnarbeid for å lage ny parkeringsplass på østsiden av Marine Harvestbygget.

Kan utvide raskt Parkeringsplassen vil ha samme høyde som golvet i produksjonslokalene, slik at parkeringsplassen kan gi plass til utvidelser av Marine Harvest.

- Marine Harvest Herøy skal kunne produsere 100.000 tonn i året, det vil si det dobbelte av i dag.

Kommer det ønske om utvidelser fra toppledelsen i bedriften er vi klare for en rask utbygging mot øst, sa fabrikksjef Kjell Stokbakken.

Flere etableringer? Det kan også ligge an til flere etableringer ved næringsparken på Hestøya.

Stokbakken kunne i går fortelle at han har kontakt med to interessenter som i løpet av høsten for til Herøy for å se på mulige etableringer.