I disse dager er grunnarbeidene i full gang der det i første omgang skal på plass fundament for ferjebru og fendervegg. Det er Alta-firmaet HAK Entreprenør som står som hovedentreprenør etter at de vant anbudsrunden med solid margin med et anbud på 15,974 millioner kroner.  Den nåværende fergekaia skal bygges om til liggekai og oppdraget omfatter også ny tilførselsvei. I tillegg kommer kostnader til ferjebru, pumpehus og prosjektledelse.

Flere underleverandører
Hovedentreprenøren HAK Entreprenør har knyttet til seg firmaet Arctic Seaworks fra Hammerfest som underleverandør, som igjen benytter seg av flere underleverandører. I disse dager er sprengningsfirmaet Kjell Foss i full gang med sprengningsarbeider. Sprengningsarbeidet skal etter planen være avsluttet i midten av januar.

Herøyfjerdingen har tatt en prat med byggeleder Jan Helge Ottermo og kontrollingeniør Yngvar Teodorsen fra Statens vegvesen som satser på å være tilstede på Herøy det meste av byggeprosessen. Planen er at ferjeleiet skal stå ferdig senest 30. juni 2016.

- Det som foregår nå er grunnarbeid og fundamentering for fendervegg og ferjebru. Vi har litt vanskelige fjellmasser i området som har gitt oss en del utfordringer og derfor har vi tatt en del nødvendige forholdsregler i forbindelse med sprengningen. Når dette arbeidet er ferdigstilt og vi har passert januar regner vi å ha god kontroll på prosjektet.

- Vi henstiller også folk om å rette seg etter signaler og ta hensyn under sprengningsarbeidet. Det er innført meget gode varslingsrutiner, men det er viktig at alle retter seg etter disse for å unngå uhell.

- Det er firmaet IMO sveiseindustri fra Mo i Rana som skal levere ferjebrua og levere det meste av stål til det nye ferjeleiet, unntatt armeringsjern. Pumpehus og dydraulikkstyring leveres av Secora. Ferjebru og pumpehus har en prislapp på rundt 5 millioner kroner.

- Ferjebrua skal etter planen monteres i april og etter denne perioden blir det en periode med elektromontering og annet kompletterende arbeid. Før anlegget skal tas i bruk skal vi ha en gjennomkjøring på noen få dager, sier Ottermo og Teodorsen fra Statens Vegvesen.

Bakgrunn
Værforholdene i Brasøy ble fra faglig hold vurdert slik at de nye ferjene ikke kunne ligge der om natta, noe som påvirket ruteoppsettet i de nye anbudsrutene som trådde i kraft 1. januar 2014.

På grunn av at det ekstra fergeleiet ikke er på plass må en av de nye fergene bruke tid og ressurser på å kjøre til Sandnessjøen hver kveld for å legge seg. Denne tidsbruken påvirkes av hviletidsbestemmelsene og medfører at den planlagte sene kveldsturen fra Herøy ikke kan realiseres før liggekai og nytt ferjeleie er på plass. Denne avgangen har vært sterkt ønsket av Marine Harvest og skal etter planen gå fra Herøy rundt kl. 23.30.

Årsaken til at ferjeleiet ikke har kommet på plass tidligere er at det har vært sterke politiske prosesser for å få dette stoppet og heller bruke pengene på veien mellom Herøy og Dønna, blant annet fra nabokommunen Dønna. Etter opprinnelig plan skulle det nye ferjeleiet vært på plass allerede i midten av 2015, men er nå altså rundt et år forsinket.