Det mest sannsynlige valget kan bli en stålbru til 29 millioner kroner uten gang- og sykkelvei, altså en ren kjørebru. I stedet kan dagens bru benyttes som en ren gang- og sykkelvei, og dermed skiller man myke og harde trafikkanter.

I forprosjektet som er utarbeidet leser vi at sistnevnte alternativ vil få en total brubredde p 7,5 meter, fordelt på to kjørefelt med skuldre på 3, 5 meter. Bru vil få tre spenn og totalt vil den nye Herøysundbrua, uansett alternativ måle 149 meter.

På grunn av ønske om kort byggetid er det foreslått en bruløsning med stålkasse i samvirke med betong brudekke.

Dersom man går for å bygge en ren kjørebru øst for dagens bru, vil dette føre til at noen bolighus må rives. Byggetiden for dette alternativet er beregnet å være 10 måneder. Fordelen med denne løsningen vil selvsagt være at trafikken kan gå som i dag.

I forprosjektet er byggekostnadene beregnet til å være 29 millioner kroner for en ren kjørebru, mens bru med gang- og sykkelvei med ulike løsninger vil koste fra 32 til 35 millioner kroner.

Så langt ligger ikke denne brua inne i noen av Statens veivesen sine planer, så det er umulig å si når en slik bru kan se dagens lys.