Da formannskapene i Dønna og Herøy hadde felles møte 17. februar konkluderte politikerne blant annet med at de to ordførerne, en fra opposisjonen og de to kommunenes rådmenn skulle møtes igjen for å diskutere blant annet veien mellom kommunene.   Veien mellom Herøy og Dønna er flere steder både smal og uoversiktlig, og mange karakteriserer den som farlig.   For Marine Harvest er den så klart en utfordring spesielt vinterstid. I dag setter ordførerne med sine opposisjonsledere og rådmenn seg ned for å se på hva som må og kan gjøres.   Heller ikke den nye rapporten om fastlandsforbindelsen er slik de to kommunene skulle ønske.   Du kan laste ned og lese rapporten fra Nordland Fylkeskommunes side ved å trykke HER   Før påske gikk rådmann i Herøy (og tidligere leder i styringsgruppen for fastlandsforbindelsen) Roy Skogsholm kraftig ut mot det han omtalte som uferdig rapport full av faktafeil.   Den samme rapporten tar blant annet for seg: - Om båt- og ferjeruter på Helgeland - Prioriteringsen av trafikkantgrupper - Om selskapene som driver rutene - Bilholdet på Helgeland - Arbeidspendling i dag og framover - Sjøtransport i Tjøttabassenget - Fastlandsforbindelsen FADHA - Marine Harvests anlegg i Herøy - Fastlandsforbindelsen mellom Lovund og fastlandet   I ettermiddag skal altså politikerne og rådmenn diskutere den.   Mandag 12. april kommer rapporten opp under en høringskonferanse i Bodø som samferselsråd May Valle har innkalt til om prosjektet "Framtidige båtruter på Helgeland".