Undersøkelsen skal vise hvor utfyllende kommunene har svart på et sett spørsmål på telefon, hvor raskt og utfyllende kommunen svarte på e-post samtidig som kommunenes nettside er vurdert.

Kvaliteten på nettsiden har talt 40 prosent av totalen, mens de andre to delene er vektet med 30 prosent hver.

Best scoret Herøy kommune på telefonhenvendelsen og på akkurat dette området er Herøy rangert som nummer 158 av alle landets kommuner.

Kommunens nettside er rangert som nummer 251 i landet, mens kommunens evne til å svare på e-post er rangert som nummer 353. Vefsn kommune ble kåret til landets nest beste servicekommune.

Av kommunene i Nordland fylke er Herøy rangert som nummer 18. Til sammenlikning er Alstahaug nummer tre i fylket (nummer 45 i landet), Dønna nummer 29 (nummer 344 i landet) og Leirfjord nummer 35 i Nordland og nummer 408 i landet.

- Vi kom relativt greit ut på telefonsvar-henvendelser til tross for at vi har hatt en viss omlegging av sentralbordfunksjonen i det siste. Det er positivt. Vi har dessuten satt i gang et arbeid for å få lagt ut ulike skjemaer på kommunens nettside.

Dette er noe vi har fått kritikk for. Denne undersøkelsen har på sett og vis gitt oss en aha-opplevelse og et puff for å bli bedre.

Rådmann Roy Skogsholm sier at kommunen ikke har gjort spesielle anstrengelser tidligere på dette området. Han forventer imidlertid et betydelig løft på servicesiden når det planlagte servicesenteret kommer på plass.

Saka er forkortet i forhold til apirutgaven