Manglende merking
Mangelfull merking ved innseilingen til Austbø fører til at de nye fergene ikke kan anløpe der før dette er på plass.

Seksjonssjef Tormod Christensen i ferjeforvaltningen fra Statens vegvesen sier til Herøyfjerdingen at Boreal tidligere har meldt fra om at de hadde innvendinger mot merkingen av leia til Austbø, men at det har vært en del usikkerhet rundt nødvendigheten av dette.

- Det ble etter hvert besluttet at selskapet skulle få innfridd sine ønsker og Kystverket ble kontaktet i slutten av november og merkingen av innseilingsleia ble da bestilt. På grunn av en del bestillingstid på lysene og ventetid hos Kystverket blir ikke dette arbeidet utført før medio februar, sier Christensen.

Misnøye med midlertidig ruteforslag
Fra nyttår ble det satt i gang en midlertidig rute som innebærer at Alsten tar seg av A-ruta i sambandet og anløper Austbø inntil merkingen er utført mens B-ruta betjenes av den nye ferga Herøysund med unntak av Austbø.

Denne ruta har blitt møtt med en del kritikk og blant annet har det vært reaksjoner på at avgangen fra Søvik som tidligere gikk kl. 20.05 nå er flyttet til kl. 20.00. Dette medfører at reisende som kommer med fly fra Bodø 19.50 ikke rekker ferga og avgangen korresponderer heller ikke med bussavgang fra Sandnessjøen. I tillegg har det vært misnøye i sørøyene med at behovsanløpet av Brasøy på fredagskveldene er sløyfet. Det har også vært et ønske å forskyve avgangen fra Brasøy som i dag er satt til kl. 17.05 til et senere tidspunkt slik at ferga får pause og liggetid i Brasøy i stedet for Herøy.

Møte med Boreal og Statens veivesen
Ordfører Arnt Frode Jensen sier til Herøyfjerdingen at de har hatt møte med Statens vegvesen og Boreal om saken torsdag 9. januar. På møtet ble det enighet om å utsette avgangen fra Søvik til kl. 20.05, slik den var før jul. Når det gjelder behovsanløp av Brasøy på fredagskveldene og forskyvning av anløp fra Brasøy kl. 17.05 så blir det fra selskapets side hevdet at liggeforholdene i Brasøy er slik at de som i dag ønsker å ligge på Flostad, og dermed opprettholdes avgangen slik den er i dag.

Anløper ikke Brasøy fredag kveld
På møtet kom det også fram at det ikke er mulig å ta ekstratur på kvelden fredag på grunn av at de nye båtene må returnere til Flostad for å ligge om natta. Da kommer de i konflikt med bestemmelser om hviletid.

På ruteturen med avgang kl. 16.05 fra Søvik vil reisende til Brasøy få prioritet. Boreal iverksetter endringene så snart det er mulig.

- Jeg gjør oppmerksom på at de nye rutene som nå er trådt i kraft er utarbeidet av Boreal og godkjent av fylkeskommunen. Kommunen har ikke fått disse forelagt. Rutene er utarbeidet på grunn av at det ikke er klart for anløp av Austbø, sier ordfører Arnt Frode Jensen.

Må hele tiden se på rutene
- Vi vil se rutene opp i mot de anbudsrutene som ligger til grunn for anbudet og ta dette opp på nytt når det er klart til å ta i bruk begge de nye fergene. Ruteoppsettet vil vi hele tiden se på og gjøre best mulig, men det er ikke mulig å få alt på plass før det nye ekstra fergeleiet er ferdig, sier Jensen.

På grunn av at det ekstra fergeleiet ikke er på plass må en av de nye fergene bruke tid og ressurser på å kjøre til Sandnessjøen hver kveld for å legge seg. Dette påvirker det planlagte ruteoppsettet og medfører at den sene kveldsturen fra Herøy ikke kan realiseres. Denne avgangen har vært et sterkt ønske fra Marine Harvest og skulle etter planen gå fra Herøy rundt kl. 23.30.

Nytt fergeleie i midten av 2015
I følge Tormod Christensen i Statens vegvesen blir ikke det nye fergeleiet ferdig før i midten av 2015.

Værforholdene  i Brasøy er fra faglig hold vurdert slik at de nye fergene ikke kan ligge der om natta og dette påvirker ruteoppsettet. Årsaken til at det ekstra fergeleiet ikke kommer tidligere er at det har vært sterke politiske prosesser for å få dette stoppet og heller bruke pengene på veien mellom Herøy og Dønna, blant annet fra nabokommunen Dønna.

Avvik får konsekvenser
Boreal har som de fleste kjenner til hatt store problemer med regulariteten på dette sambandet og flere ganger per uke har det i lange perioder vært avvik på fergedriften.

Tormod Christensen sier at det får konsekvenser for Boreal dersom de ikke klarer å levere i henhold til anbudet.

- Vi vil trekke dem for tilskudd dersom de ikke klarer å levere, men vi bruker selvsagt også sunn fornuft i slike saker. I det nye anbudet er det slutt på at den ene ferga er suppleringsferge og begge skal gå etter ruteplanen. Vi vil følge opp driften med jevnlige møter, avslutter Christensen.