Da ulykken like sør for Vandve skjedde tirsdag formiddag lå båten "Karl Senior" til Seløy Sjøfarm ved oppdrettsanlegget sitt like i nærheten.
 
Dermed kunne mannskapet på båten komme til før sjarken gikk ned. Da hadde eieren av båten kommet seg ombord i flåten.
 
Men det kunne gått verre om ikke dette var tilfellet.
 
Det er i dagens nettutgave av Helgeland Arbeiderblad at Trond Olsen sier dette:
 
Kunne vært der på få minutter
- Jeg, for min egen del, var på kaiet med telefonen i lomma. Og ved siden av meg hadde jeg to hurtiggående RIB båter, med lovlig plass til 52 mennesker, som begge kunne rykket ut og vært på forlis-stedet i løpet av få minutter, med nærmere 50 knops fart, sier Olsen til Helgeland Arbeiderblad.
 
Dette forutsetter imidlertid at politiets beredskapstjeneste, lokalkunnskap og engasjement fungerer, noe Olsen mener at det ikke gjør i dagens samfunn.
 
Flere kan bistå
Han sier videre til avisen at han for nøyaktig ett år siden sendte ut informasjon til alle lensmannskontorer på Helgeland, samt Helgeland Politikammer, om at det var flere privatpersoner som var disponible i forbindelse med ulykker på havet, der de kunne bistå for spesielt redning av mennesker i nærområdet.
 
Trond Olsen har ennå ikke fått svar på henvendelsen, og han mener den tidligere praksisen med å ringe opp båter og personer politiet vet om i et område der en ulykke var skjedd, bør tas opp igjen for å styrke redningsberedskapen langs kysten.
 
Trond Olsen har lang erfaring med arbeid til sjøs og var blant annet en av de to grunnleggerne av Seløy Undervannsservice AS.
 
Sentralisering av ressursene
Han har dermed arbeid over 20 år på havet og har sikkerhet som en fanesak.
 
Til Helgeland Arbeiderblad sier Olsen at de som bor på kysten og har jobbet nær sjøen i en mannsalder i flere år har sett en stadig dårligere redningsberedskap.
 
Dette kalles i dag "sentralisering av ressurser", og dette innebærer at lokalkunnskap og personlig engasjement fra de lokale redningskreftene er så godt som ikke eksisterende,
 
Han er også bekymret for at det stadig blir flere som har båt, mens det samtidig blir færre politi i kystkommuner som Herøy og Dønna.